✔️0 تا 100 تریدر شدن| ترید یا معامله چیست و تریدر کیست؟

ترید یا معامله چیست؟ تریدر یا معامله گر کیست؟ انواع روش های ترید کردن کدامند؟ در این مطلب از سایت کارگزاری سرمایه و دانش به معرفی ترید و تریدر می پردازیم.
✔️0 تا 100 تریدر شدن| ترید یا معامله چیست و تریدر کیست؟
  6
 91580
امتیاز کاربران 3/3 از 5

ترید اصطلاحی است با معنی لغوی داد و ستد که این روزها بسیار به گوش می رسد. ترید در بازارهای داخلی و خارجی به منظور کسب درآمد و یا حتی شغل اول برخی افراد می باشد. در چند سال اخیر شاهد رونق چشمگیر بازارهای مالی به ‌ویژه بورس بوده‌ایم و سرمایه‌گذاری در بورس، فارکس و ارزهای دیجیتالی توانسته‌اند برای بسیاری افراد سودآور باشد. به همین دلیل، بحث بازارهایی مانند بورس در میان مردم داغ است و در این میان، طیف گسترده‌ای از مردم با مشاغل و تخصص‌های مختلف با اصطلاحات و مفاهیم جدیدی مانند ترید، تریدر، معامله‌گری و ... روبه‌رو می‌‌شوند. با قرار‌گرفتن در این بحث‌ها ممکن است برای شما سؤال شود که‌ ترید چیست؟ تریدر کیست؟ یا معامله‌گری دقیقاً به چه فعالیت‌هایی در بازار بورس گفته می‌شود؟ 

آشنایی با این مفاهیم برای افراد فعال در بازارهای مالی ضروری است و سطح دانش شما در این زمینه را به ‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. با توجه به اینکه تریدرها مهره‌های اصلی بازارهای مالی هستند، شناخت انواع تریدر و تمامی فعالیت‌هایی که به دست این افراد انجام می‌شوند الزامی است. در این مطلب به ‌طور دقیق بررسی می‌کنیم که مزایا و معایب ترید چیست و معامله‌گر کیست. بنابراین، برای گرفتن پاسخ سؤالات خود با ما همراه باشید.

ترید یا معامله چیست؟

ترید یا Trade کلمه‌ای انگلیسی به معنای معامله است که به‌ عنوان مترادف Commerce به معنای تجارت نیز کاربرد دارد. در بازارهای مالی، از این واژه انگلیسی به‌ صورت اصطلاح جایگزین مبادله یا معامله در زبان فارسی نیز استفاده می‌شود. ترید در واقع به معامله یا خریدوفروش کالاها یا خدماتی گفته می‌شود که با پرداخت مبلغ توافقی و یا مبادله کالا یا خدمات میان خریدار و فروشنده صورت می‌گیرد. در عمده معاملات هر اقتصاد، خریدار و فروشنده به ترتیب مصرف‌کننده و تولیدکننده هستند.

تریدها در سطح بین‌المللی نیز انجام می‌شوند که آن‌ها را به‌ عنوان تجارت بین‌المللی می‌شناسیم. تجارت‌های بین‌المللی موجب گسترش بازارها می‌شوند و امکان دسترسی به خدمات و کالاهایی که درون کشور وجود ندارند را میسر می‌سازند. می‌توان گفت که ‌ترید یک اصطلاح کلی و قابل‌ استفاده در تمام بازارها است و که برای تمام معاملات پیچیده مانند صادرات و واردات، مبادله آثار هنری، خرید و فرش اوراق بهادار و ... کاربرد دارد. ترید در بازار بورس شامل فعالیت‌های متعددی مانند خریدوفروش سهام، اوراق مشارکت، اوراق قرضه و... به ‌صورت مستقیم یا به‌ واسطه کارگزاران است و می‌تواند با استفاده از پلتفرم معاملات الکترونیکی، تلفنی یا حضوری انجام شود. 

هدف از ترید کردن، خرید و فروش ابزارهای مالی به منظور کسب سود است. ترید کردن با استفاده از ابزارهای موجود به فراخور بازاری که در آن داد و ستد انجام می شود، طیفی از دارایی‌های متنوعی را شامل می‌شود که ارزش مالی آن‌ها می‌تواند بالا یا پایین برود - و تریدر می‌تواند بر اساس مسیری که در پیش خواهد گرفت، معامله کند. 

ترید خرید و فروش اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه، ارز و کالا است، در مقابل سرمایه گذاری که استراتژی خرید و نگه داشتن را پیشنهاد می کند.

اصطلاح معامله به سادگی به خرید و فروش اوراق بهادار برای کسب درآمد از تغییرات روزانه قیمت گفته می شود.

هدف عمده معاملات بازار بورس، خرید اوراق بهادار با قیمت پایین و فروش آن‌ها با قیمت بیشتر و همچنین دریافت سود و بازدهی بالا است. روش و نوع معاملات بسته به روحیه و شخصیت معامله‌گر یا اهداف و عملکرد صندوق‌ها یا سبدگردان‌ها است و متفاوت خواهد بود. تریدر شدن مهارت تشخیص نقطه درست ورود و خروج است. علاوه بر تشخیص درست نقطه ورود و خروج، ترید نیاز به صبر و مدیریت هیجان دارد که در ادامه با معرفی روش های مختلف و رایج ترید کردن بیشتر به آن می پردازیم.

تریدر یا معامله‌گر کیست؟

تریدر یا معامله‌گر به شخصی گفته می‌شود که در بازارهای مالی به معامله می‌پردازد. فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌ شده توسط تریدر ممکن است برای خود یا به نمایندگی از شخص دیگر یا موسسه‌های مختلف باشد؛ اما هدف اصلی معامله‌گر در تمام معاملات، کسب سود خواهد بود. اگر این معاملات برای اشخاص یا مؤسسات انجام شود، در ازای هر یک از خریدوفروش‌ها به معامله‌گر کارمزد تعلق می‌گیرد.

ترید کردن یا معامله‌گری نیازمند دانش گسترده و تخصصی مرتبط با بازار مالی موردنظر، زمان زیاد برای پیگیری اخبار و بررسی وضعیت بازار و مهارت و قدرت تحلیل بالا است. به همین دلیل، معامله‌گری را می‌توان یک کار دشوار، پرهیجان، زمان‌بر و نیازمند روحیه ریسک‌پذیر دانست. ممکن است از تریدر به‌ عنوان سرمایه‌گذار نیز نام‌ برده باشید. با این‌حال می‌توان میان آن‌ها تفاوت‌هایی را نیز مشاهده کرد. یک سرمایه‌گذار معمولاً در معاملات خود اهداف بلندمدت دارد و دارایی‌های به‌دست‌آمده از معاملات شامل کالا، سهام، ارز دیجیتالی، انواع اوراق بهادار، طلا و... را برای مدتی طولانی نگه می‌دارد.

این سرمایه‌گذاری ممکن است باهدف چندماهه یا حتی چندساله انجام ‌شده باشد و معمولاً ریسک آن بسیار پایین است. این در حالی است که تریدرها معاملات پر ریسک و کوتاه‌مدت زیادی را باهدف کسب سود انجام می‌دهند و همواره در حال بررسی و تحلیل داده‌ها و اطلاعات بازار برای استفاده از فرصت‌های کسب سود هستند. عمر این معاملات ممکن است چند روز یا حتی چند ساعت باشد.

چگونه تریدر شویم؟

چگونه تریدر شویم، شاید سوال شما هم باشد. پیشنهاد ما یادگیری اصول تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال و در کنار آن استفاده از تجربیات فعالین بازار داخل است. به دلیل ازدیاد منابع آموزشی به زبان فارسی پیشنهاد می کنیم تا استراتژی معاملاتی خود را با مبالغ پایین تر و با گذذاشتن زمان و صبر کافی در بورس داخل کشور بدست بیاورد. در ادامه اگر تمایل به کسب درآمد دلاری دارید می توانید در بازارهای موازی همچون فارکس یا سای بازارهای مالی در کلاس جهانی فعالیت خود را ادامه دهید. اگر هنوز حساب بورسی ندارید مراحل زیر برای شروع مناسب است.  

  • افتتاح حساب در کارگزاری یا بروکر مورد اعتماد
  • کسب اطلاعات مورد نیاز راجع به تابلو خوانی و اطلاعات هر سهم
  • داشتن روحیه جستجوگری و استفاده از تجربه فعالین بازار
  • کسب مهارت تحلیل بنیادی یا فاندامنتال سهام
  • تشخیص نقطه ورود و خروج مناسب هر سهم
  • استفاده از مشاوره افراد خبره بازار 
  • شروع ترید با سهام کم ریسک

عضویت در کارگزاری سرمایه و دانش 


حداقل مبلغ مورد نیاز برای ترید کردن

هیچ مقدار مشخصی برای شروع معاملات مورد نیاز نیست زیرا هزینه‌ها بسته به نوع اوراق بهادار مورد‌نظر شما متفاوت است. به توصیه فعالین و افراد با تجربه بازارهای مالی، بهتر است تا کامل آموزش ندیدید با مبلغ کمی از مازاد سرمایه‌تان شروع کنید.

با مبلغ ابتدایی تان استراتژی‌های مختلف معاملاتی را تست کنید تا تجربه کسب کنید. معامله گرهای حرفه ای بر اساس تجربه و سود و ضررهایی که کسب کرده‌اند به استراتژی معاملاتی مناسب خود رسیده اند. تریدر‌ها بر اساس استراتژی معاملاتی شخصی خود و میزان ریسک پذیری نقاط ورود و خروج خود را تعیین می کنند. به یاد داشته باشید حتی تریدر‌های حرفه‌ای هم تمام معاملاتشان سودده نیست. در‌واقع بیلان کاری یک تریدر در بازه زمانی معین می توانند موفقیت او را تعریف کند. اگر تریدر حرفه‌ای نیستید با اولین ضرر نترسید، نقاط ضعف و قوت معامله و استراتژی معامله‌تان را بسنجید. از ایرادات ترید خود درس بگیرید. 

چه در ابتدای مسیر یادگیری ترید باشید و چه از حرفه‌ای‌های بازار باشید ما برای شما امکانات ویژه ای را بصورت یکپارچه در سامانه معاملاتی کارگزاری سرمایه و دانش«لومینو» در نظر گرفته‌ایم.


لومینو دستیار ترید حرفه‌ای در بازار بورس ایران 


مزایا و معایب ترید کردن

ترید کردن یا همان معامله یکی از بهترین روش‌های کسب سود از سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت در بازارهای تورمی است. بازارهای مالی، انتخاب‌های متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهند که امکان آغاز ترید کردن با هر میزان سرمایه اولیه را میسر می‌سازند.

برای آغاز ترید و فعالیت در بازارهای مالی، محدودیت‌های زمانی، مکانی و تحصیلی وجود ندارند و امکان حضور طیف گسترده‌ای از مردم در این بازارها وجود دارد. به لطف الکترونیکی شدن معاملات، به ابزارها امکانات بخصوصی جهت ترد کردن نیاز نخواهد بود. همچنین به لطف پتانسیل بالای ترید، امکان کسب سود قابل‌ توجه از خریدوفروش خدمات و کالاها در زمان کوتاه ایجاد شده است.


 5 سامانه معاملاتی برتر بورس ایران را بشناسید


اما معایب ترید چیست و چرا بسیاری افراد به ‌جای ترید کردن، به سرمایه‌گذاری روی می‌آورند؟ یکی از عمده‌ترین دلایل انتخاب سرمایه‌گذاری و کنار گذاشتن گزینه‌ ترید، ریسک بالای ترید کردن است. نتایج بسیاری از معاملات قابل پیش‌بینی نیستند و ممکن است یک بخش یا حتی تمام سرمایه خود را از دست دهید. به همین دلیل، یک تریدر باید از روحیه ریسک‌پذیر، دانش تخصصی، اطلاعات زیاد و مهارت بالایی برخوردار باشد. به دلیل عمیق بودن بازار و پیچیدگی و ریسک بالای معاملات، بررسی و تحلیل به زمان زیادی نیاز خواهند داشت. ترید کردن یک کار بسیار استرس‌زا و نیازمند تصمیم‌گیری‌های آینده‌ساز است. به همین دلیل، بسیاری افراد از آن دوری می‌کنند.

معرفی انواع تریدر/سبک‌های تریدر

تریدرها بسته به زمان حضور خود در بازارهای مالی، به چند نوع تقسیم‌بندی می‌شوند. در واقع تریدرها با انتخاب زمان حضور خود، یک سبک مجزا را انتخاب کرده و با استفاده از آن به ترید کردن و کسب سود می‌پردازند. انواع تریدر شامل موارد زیر هستند:

تریدر اسکالپر (Scalper)

تریدر اسکالپر به معامله‌گری گفته می‌شود که از استراتژی اسکالپ در معاملات خود بهره می‌گیرد. در اسکالپ تریدینگ (استراتژی مورداستفاده تریدر اسکالپر) معاملات حداقل عمر ممکن را دارند. یعنی ممکن است فاصله خرید تا فروش کالا یا خدمات به کمتر از چند دقیقه یا حتی چند ثانیه برسد. اما مزیت این نوع ترید چیست؟ سود به‌دست‌ آمده از این نوع معاملات معمولاً کم و فوری است. در واقع تریدر اسکالپر ترجیح می‌دهد تعداد زیادی معامله با سود اندک را انجام دهد و از طریق افزایش تعداد معاملات، سود خود را افزایش دهد. 

تریدر روزانه (Day Trader)

تریدر روزانه خریدوفروش‌هایی با عمر طولانی‌تر از استراتژی اسکالپ تریدینگ را با بهره‌گیری از استراتژی معاملاتی دی تریدینگ انجام می‌دهد. عمر این ترید معمولاً یک روز است. تریدر در ابتدای روز سرمایه را وارد بازار کرده و در پایان روز، آن را خارج می‌کنند. یک تریدر روزانه باید تمام زمان خود را صرف تحلیل تکنیکال و استفاده از نمودارهای چند دقیقه‌ای کند و به‌ هیچ‌ عنوان از آن غافل نشود. در غیر این صورت، امکان گذشتن از حد ضرر وجود دارد. سود حاصل از این ترید مانند اسکالپ تریدینگ اندک است.

تریدر نوسانی

ترید نوسانی نسبت به دو نوع استراتژی ترید دیگر طولانی‌تر است و ممکن است دو تا چند روز عمر کند. یک تریدر نوسانی معمولاً معاملات خود را شبانه انجام می‌دهد و از شخصیت صبور و ریسک‌پذیری برخوردار است. معمولاً افرادی از استراتژی دی تریدینگ بهره می‌گیرند که صبر و روحیه مناسب برای انجام ترید نوسانی را ندارند. زیرا بسیاری از اتفاقات بازار در شب رخ می‌دهند و تصور احتمال وقوع آن‌ها هنگامی‌ که تریدر خواب است، استرس زیادی متوجه وی می‌کند. ترید نوسانی نیاز بیشتری به استراتژی «توقف ضرر» خواهد داشت.

تریدر بلندمدت (Position Trader)

تریدر بلندمدت از استراتژی ترید موقعیت معاملاتی با طول عمر بیشتر را انجام می‌دهند و سودهای بزرگ‌تر در اهداف آن‌ها جای می‌گیرد. به‌این‌ترتیب، اخبار روزانه و نوسانات اندک قیمت‌های بازار در تصمیم‌گیری تریدر بلندمدت تأثیری ندارد و ابزار تحلیل آن‌ها متفاوت از تریدرهای دیگر است. اگر می‌خواهید بدانید ابزار تحلیل این سبک ‌ترید چیست، می‌توان به دو ابزار مهم مانند تحلیل بنیادی و فندامنتال اشاره کرد. 
اما هدف اصلی از افزایش طول عمر معامله چیست؟ تریدرها معمولاً با حداقل قیمت شروع به خرید می‌کنند و به دنبال موقعیتی عالی برای فروش با بالاترین قیمت منتظر می‌مانند. لازم به ذکر است که این فرصت و موقعیت ممکن است پس از چند روز، چند هفته، چند ماه و حتی چند سال به دست بیاید و نیازمند صبر زیاد است. 

به چه روش‌هایی می‌توان ترید کرد؟

با دقت به اینکه هدف ترید چیست و از چه استراتژی‌هایی در این راه استفاده می‌شود، روش‌های ترید کرده به سه نوع کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم می‌شوند:

  1. روش کوتاه‌مدت

تریدهای اسکالپر و روزانه از جمله روش‌های ترید کوتاه‌مدت هستند که سود آن‌ها از نوسانات کوتاه‌مدت به دست می‌آیند. در این نوع تریدها، زمان دقیق ورود و خروج از بازار اهمیت بالایی دارد و انتخاب زمان صحیح برای هر یک از آن‌ها، یک فرصت به شمار می‌آید. به دلیل نوسانات لحظه‌ای، ریسک این معاملات به ‌شدت افزایش پیدا می‌کند. معمولاً سود به‌دست‌ آمده از سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت بیشتر از ضرر آن‌ها است. معامله‌گران کار بلد معمولاً با بررسی شاخص‌های فنی می‌توانند وضعیت سود و زیان فوری سهام خود را پیش‌بینی کنند.

  1. روش میان‌مدت

میزان استرس سرمایه‌گذاری‌های میان‌مدت معمولاً کمتر از روش کوتاه‌مدت است. زیرا معامله با هدف نگهداری دارایی به مدت چند ماه انجام می‌شود. این روش نیازمند صبر بیشتری است. زیرا ممکن است در فاصله خرید تا فروش، نوسانات متعددی در قیمت‌ها ایجاد شوند که در صورت مهارت پایین تریدر، فروش در زمان نامناسب موجب کاهش سود یا افزایش زیان می‌شود. این ترید نیازمند یک الگوی میان‌مدت است که با دنبال کردن آن می‌توانید سود خوبی را به دست آورید. ترید با روش میان‌مدت، به زمان کمتری برای تحلیل داده‌های بازار نیاز خواهد داشت و استرس کمتری را برای تریدر ایجاد می‌کند.

  1. روش بلندمدت

تریدهایی با طول عمر بیش از 6 ماه را در روش بلندمدت قرار می‌دهند که نیازمند صبر بسیار بیشتری از جانب تریدر است. سوددهی این تریدها با مبلغ زیاد و مدت‌ زمان طولانی اتفاق می‌افتد. در واقع رشد کم سرمایه به نسبت زمان را می‌توان از جمله معایب این روش در نظر گرفت. بااین‌حال، ریسک سرمایه‌گذاری در این روش به ‌شدت کاهش پیدا می‌کند. البته میزان ریسک می‌تواند بسته به مهارت و قدرت پیش‌بینی تریدر کاملاً تغییر کند. برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، معمولاً سرمایه را در شرکت‌هایی قرار می‌دهند که سابقه مطلوب و رشد قابل قبولی را در پیشینه بازار خود داشته باشد یا میزان سود سهام آن‌ها مرتباً افزایش پیدا کند. در این صورت، شرکت اثبات ‌شده است و احتمال ریزش قیمت و ضرر سرمایه به ‌شدت کاهش پیدا می‌کند. 
همچنین از شرکت‌های جدید با احتمال رشد مطلوب در آینده نیز می‌توان به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلندمدت مناسب بهره گرفت. این نوع ترید و سرمایه‌گذاری معمولاً سال‌ها به طول می‌انجامد و زمان زیادی را از تریدر نمی‌گیرد. بااین‌حال، نیازمند قدرت تحلیل و پیش‌بینی بالایی است تا شانس بازدهی سرمایه در بلندمدت افزایش پیدا کند. بنابراین، به یک برنامه استراتژیک شامل اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت سرمایه‌گذاری نیاز است. به ‌عنوان ‌مثال، در صورت محقق نشدن هر یک از اهداف، تریدر اقدام به خروج کند.

سخن پایانی

در این مقاله خواندید که‌ ترید چیست و تریدر کیست و از استراتژی‌های مختلف معامله به چه صورت می‌توان بهره گرفت. اگر می‌خواهید ترید کردن را به‌عنوان یک شغل دنبال کنید، ابتدا به شخصیت خود دقت کنید. زیرا برای موفقیت در این شغل، برخورداری از روحیه ریسک‌پذیر، صبور و قدرت تصمیم‌گیری و تحلیل بالا الزامی است. شما می‌توانید با آموزش‌های مختلف به دانش کافی برای فعالیت در بازارهای مالی دست پیدا کنید؛ اما جو استرس‌زای بازار بورس، ارز دیجیتال و سایر بازارهای مالی می‌تواند تمام دانش و توانایی‌های شما را به چالش بکشد.

در صورتی ‌که توانایی معامله‌گری را در خود می‌بینید، با ورود به این بازار داغ و پرطرفدار می‌توانید سود چشمگیری را با تمرکز بر بازدهی بلندمدت و کوتاه‌مدت به دست آورید. ترید و سرمایه‌گذاری در بورس، فارکس، ارز دیجیتالی امروزه به یک بحث داغ تبدیل ‌شده است که با جذب سرمایه افراد متعدد، زمینه لازم برای رشد اقتصادی و همچنین افزایش بازدهی و سود سرمایه شما را به وجود می‌آورد. شما می‌توانید با هر مبلغی به بازارهای مالی وارد شده و  با اتکا به دانش خود، ترید کردن را آغاز کنید. کارگزاری سرمایه و دانش در این مسیر همواره کنار شما خواهد بود.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
حیدر
 ارسال شده در : دوشنبه 29 آبان 1402

عالی

مدیر سایت
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 30 آبان 1402

ممنون از همراهی شما

amiralizamani
 ارسال شده در : شنبه 17 تیر 1402

عالیه

مدیر سایت
 ارسال شده در : یکشنبه 18 تیر 1402

خوشحالیم که مفید بوده براتون.

amiralizamani
 ارسال شده در : شنبه 17 تیر 1402

چطور ثبت نام کنیم

مدیر سایت
 ارسال شده در : یکشنبه 18 تیر 1402

همراه گرامی می توانید برای شروع با ثبت نام در کارگزاری سرمایه و دانش و لومینو می توانید از آموزه های خود استفاده کنید تا در قدم های بعدی وارد بازارهای مالی جهانی شوید. لینک ثبت نام لومینو: https://www.lomino.ir