ثبت نام بورس✔️آموزش گام به گام✔️ شرایط و مدارک موردنیاز☀️

نحوه ثبت نام در بورس به همراه شرایط ثبت نام در بورس، مراحل ثبت نام در بورس و مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در بورس را در کارگزاری سرمایه و دانش بیاموزید.
ثبت نام بورس✔️آموزش گام به گام✔️ شرایط و مدارک موردنیاز☀️
  0
 9676
امتیاز کاربران 0/0 از 5

دریافت عیدی کارگزاری سرمایه و دانش فقط با چند کلیک. مطالعه بیشتر و اطلاع از جزییات:


مراحل و شرایط ثبت نام بورس در سال‌های گذشته با بازنگری‌های مختلفی همراه شده و هر چند سال شاهد بروز تغییراتی در آن بوده‌ایم. از آنجایی که ثبت نام بورس یکی از اولین قدم‌ها برای ورود به بازار سرمایه و سرمایه‌گذاری در آن است، از این جهت لازم دانستیم تا توضیحات مفصلی در این باره ارائه کرده و همه نکات و موارد مورد نیاز را با شما در میان بگذاریم.

هدف از طی کردن مراحل ثبت نام در بورس ایران دریافت کد بورسی و کد آنلاین برای معاملات غیرحضوری و آنلاین است. برای این منظور لازم است تا کاربران مراحل خاصی را پشت سر گذاشته و تمام مدارک مورد نیاز را نیز ارائه کنند. در گذشته که مراحل ثبت نام در خود کارگزاری‌ها پیگیری می‌شد، نیاز به دریافت کد سجام وجود نداشت. اما طبق شرایط جدید ثبت نام بورس لازم است تا کاربران حتماً این کد را نیز دریافت کنند. از این رو در ادامه مراحل ثبت نام را به صورت کامل و همراه با دریافت کد سجام تشریح می‌کنیم تا دیگر هیچ نکته‌ای نگفته باقی نماند. 

شرایط ثبت نام در بورس

روش ثبت نام بورس در گذشته به این صورت بود که کاربران با مراجعه به یکی از کارگزاری‌های دارای مجوز از سازمان بورس می‌بایست به صورت حضوری قراردادهای لازم را امضاء کرده و حتی در یک آزمون اولیه نیز شرکت کنند. همچنین: 

  • افراد زیر 18 سال نمی‌توانند به صورت مستقیم مراحل ثبت نام بورس را انجام داده و نیاز به حضور والدین خود دارند. 

  • افراد زیر دیپلم هم امکان دریافت کد آنلاین را نخواهند داشت. 

با توجه به اینکه ثبت نام در بورس ایران و انجام معاملات ممکن است با ریسک‌های زیادی همراه باشد، از این رو کارگزاری‌ها سعی بر این داشتند تا با آموزش مفاهیم اولیه بازار و همچنین ارائه کتاب‌های مفید برای معرفی بازار این ریسک تا میزان قابل توجهی کاهش دهند. در این شرایط کد بورسی افراد نیز از طریق کارگزاری‌ها صادر می‌شد. اما امروزه شرایط تغییر کرده است.


بیشتر بخوانید: کد بورسی چیست


شرایط جدید ثبت نام در بورس

طبق شرایط جدید ثبت نام در بورس ایران لازم است تا افراد ابتدا برای دریافت کد سجام اقدام کرده و همزمان با دریافت این کد، کد بورسی خود را نیز دریافت کنند. در قدم بعدی نوبت به مراجعه به کارگزاری‌ها می‌رسد. این روش ثبت نام بورس البته بیشتر به صورت آنلاین انجام شده و افراد تنها برای امضای نهایی و احراز هویت نیاز به مراجعه حضوری دارند. حتی برخی از کارگزاری‌ها خدمات ثبت نام غیرحضوری و مراجعه کارشناس کارگزاری برای احراز هویت در درب منزل را نیز دارند تا از این طریق مراحل ثبت نام بورس برای آنان باز هم ساده‌تر شود. 

در ادامه با آموزش ثبت نام در بورس ایران به صورت گام به گام سعی داریم تا شما را با نحوه دریافت کد بورسی آشنا کرده و این چالش را برای همیشه از ذهن شما پاک کنیم. شما می‌توانید دقیقاً با طی کردن همین مراحل درج شده در ادامه مقاله، بدون نیاز به هیچ مرحله اضافی دیگر برای این منظور اقدام کرده و کد بورس یا کد آنلاین معاملاتی خود را دریافت کنید. هم‌چنین توضیحاتی برای ثبت نام افراد زیر 18 سال نیز ارائه خواهیم کرد تا این دست از عزیزان نیز تکلیف خود را برای دریافت کد بورسی و کد معاملاتی بدانند.


بیشتر بخوانید: سجام چیست


آموزش ثبت نام در بورس

برای سرمایه گذاری بورس پیش از هر چیز نیاز به یک کارگزار رسمی مورد تایید سازمان بورس اوراق بهادار دارید تا کد بورسی یا معاملاتی خود را دریافت کنید. در ادامه به معرفی مراحل و چگونگی ثبت نام در بورس میپردازیم. هدف از انجام این مراحل دریافت کد بورسی است که شناسه هر فرد در بازار بورس بوده و بدون آن معامله و خرید و فروش در بازار سرمایه امکان پذیر نیست.

مدارک لازم برای ثبت نام در بورس

قبل از هر چیزی شما باید مدارک لازم برای ثبت نام در بورس ایران را آماده کنید. از این رو در قدم اول به معرفی این مدارک می‌پردازیم. دقت داشته باشید که اگر از قبل این مدارک را تهیه کرده باشید، مراحل ثبت نام بورس را راحت‌تر و سریع‌تر طی خواهید کرد. از این رو توصیه می‌کنیم که ابتدا تمام مدارک لازم را تهیه کرده و سپس بقیه مراحل را یکی پس از دیگری طی کنید. 

مدارک لازم برای ثبت نام در بورس برای افراد حقیقی

مدارک لازم برای ثبت نام در بورس برای افراد حقیقی به شرح زیر است: 

  • تصویر صفحه اول شناسنامه 

  • تصویر پشت روی کارت ملی

  • تصویر آخرین مدرک تحصیلی

  • اطلاعات شماره حساب بانکی اعم از شماره حساب، شماره شبا، شماره کرات، نام شعبه و بانک مورد نظر

  • داشتن کارت بانکی با رمز دوم برای پرداخت هزینه ثبت نام در سجام به صورت آنلاین 

دقت کنید که این مدارک هم برای ثبت نام در کارگزاری بورس و هم برای دریافت کد سجام کفایت خواهد کرد. البته کارگزاری‌ها معمولاً در زمان عقد قرارداد یک کپی از تمام مدارک بالا را نیز از شما دریافت خواهند کرد. همچنین افراد حقیقی نیز باید موارد زیر را نیز برای ثبت نام در کارگزاری بورس تهیه کنند:

  • پر کردن فرم‌های قرارداد با کارگزاری

  • پر کردن فرم‌های دریافت کد معاملات آنلاین 

که البته این فرم‌‌ها از طریق خود کارگزاری به افراد حقیقی تسلیم می‌شود. 


بیشتر بخوانید: بازار سرمایه چیست


مدارک لازم برای ثبت نام در بازار بورس برای افراد حقوقی

مدارک لازم برای ثبت نام در بازار بورس برای افراد حقوقی به شرح زیر است: 

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تأسیس شرکت 

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی کلیه تغییرات 

  • تصویر اساسنامه شرکت 

  • کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره 

  • تکمیل فرم مشخصات مشتریان حقوقی و تعهدنامه 

  • تکمیل فرم توافقنامه معاملات آنلاین 

  • تکمیل فرم قرارداد معاملات برخط و پاسخ به معاملات برخط

  • شرکت در آزمون معاملات بر خط

  • ارائه نامه درخواست کد معاملاتی در سربرگ شرکت

  • مدارک معرفی نماینده رسمی شرکت برای دریافت کد بورسی

مراحل و نحوه ثبت نام در بورس

مراحل ثبت نام بورس در دو مرحله خلاصه می‌شود. با تهیه مدارکی که در بالا به آنها اشاره کردیم، اکنون تهیه طی کردن این مراحل ساده‌تر خواهد بود. دقت کنید که روش ثبت نام در بورس به دو روش خلاصه می‌شود: 

  • شما می‌توانید مراحل ثبت نام را هم در مرحله اول و هم در مرحله دوم به صورت آنلاین طی کرده و تنها برای احراز هویت به دفاتر مربوطه مراجعه کنید. 

  • هم‌چنین شما می‌توانید از همان ابتدا و بدون نیاز به ثبت نام آنلاین به دفاتر مربوطه مراجعه کرده و انجام مراحل ثبت نام در بازار بورس را به عهده کارمندان دفاتر بسپارید. که البته این روش ثبت نام در بورس ممکن است نیاز به کمی هزینه بیشتر و البته معطلی در دفاتر مربوطه را برای شما به دنبال داشته باشد. 

توصیه ما انجام یک پیش ثبت نام بورس به صورت اینترنتی و سپس مراجعه حضوری برای احراز هویت است. این روش هم سریع‌تر بوده و هم در شرایط فعلی جامعه که ویروس کرونا در حال تکثیر است، از نظر بهداشتی شرایط مناسب‌تری برای کاربران به دنبال دارد.

مرحله 1: اقدام برای دریافت کد سجام و کد بورسی

در این مرحله از مراحل ثبت نام در بورس لازم است تا به سایت سامانه سجام مراجعه کرده و با آپلود کردن مدارک گفته شده در بند مربوط به مدارک لازم برای سجام و هم‌چنین پر کردن فرم‌های قرار داده شده در سامانه، مراحل ثبت نام خود را پیگیری کنید. بعد از پر کردن فرم‌ها و ارائه تمام مدارک مورد نیاز شما یک کد 10 رقمی برای پیگیری ثبت نام بورس در اختیار خواهید داشت. با استفاده از این کد می‌توانید تمام مراحل ثبت نام خود را پیگیری کنید. 

برای احراز هویت خود نیز می‌توانید هم به صورت حضوری به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و یا از طریق سامانه‌های جدید ارائه شده، به صورت اینترنتی این مرحله را انجام دهید. بعد از پایان مراحل ثبت نام برای دریافت کد سجام، سامانه‌های احراز هویت اینترنتی به شما معرفی خواهد شد. بعد از پایان مراحل پیش ثبت نام و احراز هویت، بعد از چند روز کاری کد بورسی و کد سجام شما صادر شده و می‌توانید آن استفاده کنید. 

مرحله 2: ثبت نام در کارگزاری بورس

با دریافت کد بورسی در مرحله قبل حالا نوبت به ثبت نام در کارگزاری بورس می‌رسد. برای این منظور می‌بایست به سایت کارگزاری مد نظر خود مراجعه و مراحل اولیه و پیش ثبت نام را انجام دهید. برای دریافت کد آنلاین معاملاتی در کارگزاری نیاز است تا حتماً یک مراجعه حضوری به یکی از شعب آن داشته باشید. البته برخی از کارگزاری نماینده خود را به درب منزل شما می‌فرستند که این مهم هم از خدمات این سازمان‌ها است. 


بیشتر بخوانید: کارگزاری بورس چیست


دقت کنید که برای افراد زیر 18 سال کد معاملاتی آنلاین صادر نمی‌شود. اما این عزیزان می‌توانند با دریافت کد بورسی خود به همراه والدین در کارگزاری نیز ثبت نام کرده و معاملات خود را نیز به صورت سفارش به کارگزاری از راه‌های ارتباطی مختلف انجام دهند.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha