سهام بی نام و با نام✔️بررسی ویژگی های مهم

سهام بی نام نوعی از سهام است که نام مالک در آن ذکر نشده و به راحتی قابل انتقال به غیر است. تفاوت سهام بی نام و سهام بانام و مزایا و معایب آن را در کارگزاری سرمایه و دانش بخوانید.
سهام بی نام و با نام✔️بررسی ویژگی های مهم
  11
 8147
امتیاز کاربران 5/0 از 5

سهام بی‌نام چیست و چه مزیت‌ها و معایبی دارد؟ در این مقاله با شما همراه هستیم تا به معرفی اوراق قرضه با نام و بی‌نام پرداخته و ویژگی‌های هر یک را به‌صورت کامل برای شما تشریح نماییم. شناخت مزایای سهام با نام و بی‌نام باعث می‌شود تا شما نسبت به این نوع از سهام دید بهتری داشته و در صورت نیاز به سرمایه‌گذاری دار هر یک، روند بهتری را نیز در پیش بگیرید. در ادامه تمام جزئیات مربوط به انواع سهام با نام و بی‌نام را با هم مرور می‌کنیم.

منظور از سهام با نام و سهام بی‌نام چیست

قبل از اینکه بدانید سهام با نام و بی‌نام چیست و هر یک چه مزیت‌هایی دارند، بایستی یادآور شویم که به‌صورت کلی سهام شرکت‌ها به سه دسته تقسیم می‌شود. 

  • سهام با نام 

  • سهام بی‌نام

  • سهام ممتاز 

سهام با نام همان‌طور که از اسمش پیداست، سهامی است که به‌صورت مخصوص برای فردی خاص تعریف‌شده و به نام وی است. در برگه سهام با نام معمولاً اسم مالک آن درج شده و یا بر روی آن عبارت "با نام" درج می‌شود. با نام بودن آن البته شرایط خاص دیگری را نیز برای این نوع از سهم‌های بورسی به دنبال دارد که در ادامه بیشتر به تشریح آن‌ها می‌پردازیم. 

سهام بی‌نام نیز به‌نوعی از سهام اطلاق می‌شود که به‌صورت عمومی صادر شده و در اوراق قرضه آن نام هیچ‌کسی قید نمی‌شود. به این صورت که دارنده برگه سهام مالک آن محسوب خواهد شد. 
سهام ممتاز هم به‌نوعی از سهام اطلاق می‌شود مکه مزیت خاصی مانند سود بیشتر یا حق رأی به دارنده آن اعطا می‌شود. 

شرکت‌ها می‌توانند بنا به شرایط تمام سهام خود را در حالت بی‌نام یا با نام و یا ترکیبی از این دو داشته باشند.


 

مزایا و معایب سهام بی‌نام چیست 

حالا که درک کرده‌اید که سهام با نام و بی‌نام چیست نوبت به بررسی مزایای سهام بی‌نام و با نام می‌رسد. اینکه بدانید عیب سهام بی‌نام چیست و چه مزیت‌هایی در این نوع سهام وجود دارد، اهمیت بسیار زیادی برای خریدوفروش آن خواهد داشت. 

  • یکی از بزرگ‌ترین عیب‌های سهام بی‌نام امنیت پایین آن است. این نوع سهام درواقع شبیه چک در وجه حامل است و هرکسی آن را به دست آورد، می‌تواند از مزیت‌های آن بهره‌مند شود. 

  • از مزایای سهام با نام نیز می‌توان به امنیت آن اشاره نمود.

  • سهام با نام تنها در دفاتر ثبت حقوقی قابل نقل‌وانتقال است. 

  • در صورت گم‌شدن یا به سرقت رفتن سهام با نام دارنده آن مشخص و فرد دیگری نمی‌تواند از آن استفاده کند. موردی که البته برای سهام بی‌نام این‌گونه نبوده و این مهم را نیز می‌توان یک عیب برای سهام بی‌نام معرفی کرد. 

  • شرکت‌ها می‌توانند به‌راحتی سهام‌داران با نام را شناسایی کرده و مدیریت خوبی روی آن‌ها داشته باشند. درحالی‌که هیچ شناخت و مدیریتی روی سهام‌داران بی‌نام وجود نخواهد داشت. 

سهام بی‌نام و سهام با نام چه تفاوتی دارند

اوراق قرضه با نام و بی‌نام هر دو شرایط خاص خود را دارند. از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو نوع سهام می‌توان به موارد زیر اشاره نمود: 

  • سهام بی‌نام به نام هیچ‌کسی نبوده و دارنده برگه سهام می‌تواند مالک آن باشد. ازاین‌رو امنیت آن نسبت به سهام با نام کمتر است. 

  • امکان شناخت تمام سهام‌داران با نام به‌راحتی وجود دارد، اما شناسایی سهام‌داران بی‌نام سخت است.  

  • برای خریدوفروش سهام با نام حتماً باید از طریق دفاتر ثبت اقدام شود، اما برای خریدوفروش سهام بی‌نام تنها کافی است قیمت آن را دریافت کرده و برگه سهام را مانند اسکناس به خریدار تسلیم کنید. 

  • هم‌چنین باید بدانید که امکان تبدیل سهام با نام به سهام بی‌نام با توجه به جزئیات مطرح شده در اساسنامه شرکت‌ها وجود دارد. اما تبدیل سهام بی‌نام به سهام با نام معمولاً پروسه بسیار طولانی به دنبال خواهد داشت.

سهام بی‌نام بهتر است یا با نام؟

اکنون می‌دانید که سهام بی‌نام چیست و چه تفاوت‌هایی با سهام با نام دارد. بهتر است متذکر شویم که اکثر سهم‌هایی که در بازار بورس خریدوفروش می‌شوند از نوع سهام بی‌نام هستند. ازاین‌رو هرچند مزیت‌های سهام با نام نسبت به سهام بی‌نام بیشتر ،اما سهام بی‌نام نیز مزیت‌های خاص خود را داشته و استفاده از آن برای پیشبرد اهداف شرکت‌ها لازم است. اما به‌صورت کلی و در مقایسه ساختاری می‌توان سهام با نام را بهتر از سهام بی‌نام تلقی کرد. 

توجه کنید که شرکت‌ها برای ثبت نیاز به هر یک از این دو سهام خواهند داشت. با توجه به مزیت‌هایی که برای هر یک تعریف کردیم، استفاده از آن‌ها برای پیش برد اهداف شرکت‌ها امری ضروری خواهد بود.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
وحید
 ارسال شده در : یکشنبه 01 مرداد 1402

سلام الان پدر من برگه سهام داره ک اسمشون درج شدس تو برگع، اینجوری ک بابام میگه حدودا پنجاه سالی هست ک خریداری کردن ، ینی پدرم ۱۸ سالش بوده خرید الان ۷۰ سالشه پدرم

مدیر سایت
 ارسال شده در : دوشنبه 02 مرداد 1402

سلام.همراه گرامی می توانید از طریقه سامانه https://www.csdiran.ir ابتدا سهام کاغذی خود را به آنلاین تبدیل کنید. سپس در سامانه سجام ثبت نام کنید و بعد در سایت کارگزاری سرمایه و دانش به آدرس https://www.lomino.ir/ ثبت نام کرده و گزینه تغییر کارگزار ناظر را انتخاب کنید.

میلاد ضراب
 ارسال شده در : جمعه 12 خرداد 1402

متنی کامل و قابل فهم مرسی از شما

مدیر سایت
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 16 خرداد 1402

از همراهی شما ممنونیم.

محمد حسن اسلامی
 ارسال شده در : چهارشنبه 16 فروردین 1402

سلام. خیلی ممنون از مطالب ارزشمندی که در اختیار عموم میگذارید🌹

مدیر سایت
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 29 فروردین 1402

سلام، ممنون از توجهتون. خوشحالیم که مفید بوده براتون

مدیر سایت
 ارسال شده در : ﺳﻪشنبه 29 فروردین 1402

سلام خوشحالیم که براتون مفید بوده آقای اسلامی

محمد حسن اسلامی
 ارسال شده در : چهارشنبه 16 فروردین 1402

سلام. خیلی ممنون از مطالب ارزشمندی که در اختیار عموم میگذارید🌹

مدیر سایت
 ارسال شده در : چهارشنبه 16 فروردین 1402

رضایتمندی شما برای ما بسیار باارزش است.

مینا سرخابی
 ارسال شده در : چهارشنبه 15 تیر 1401

سلام پدرم سال ۱۳۸۸فوت کرد و دارای سهام بی نام بود ولی متأسفانه تا امروز ما نمی‌دونیم ازطریق چه ارگانی میشه فهمید سهامها الان دست کیه ؟راهی برای اثبات وجودش هست

مدیر سایت
 ارسال شده در : دوشنبه 15 اسفند 1401

سهام های بی نام قابلیت معامله در بورس اوراق بهادار را ندارند و شما می¬توانید با برگه سهامی که در دست دارید به ناشر آن مراجعه کنید.