پرتفوی لحظه‌ای✔️ ویژگی منحصر بفرد سامانه لومینو☀️

پرتفوی لحظه‌ای چیست و چه کاربردی در بورس دارد؟ تفاوت پرتفوی لحظه‌ای با پرتفوی؟ در این مطلب از سایت کارگزاری دانش و سرمایه به معرفی پرتفوی لحظه‌ای می‌پردازیم.
پرتفوی لحظه‌ای✔️ ویژگی منحصر بفرد سامانه لومینو☀️
  0
 4911
امتیاز کاربران 0/0 از 5

زمانی که بحث بورس و سرمایه‌گذاری می‌شود، نام پرتفوی قطعاً به میان می‌آید. پرتفوی، تنها بر یک نوع نیست. نوعی از پرتفوی نیز وجود دارد که به صورت لحظه ای بوده و اهمیت آن نیز بسیار زیاد است. پرتفوی لحظه ای چیست چه کاربردی در بورس می‌تواند داشته باشد؟

در این مطلب تلاش می‌کنیم به این سؤال پاسخ داده شود و علاوه بر آن به تفاوت پرتفوی با پرتفوی لحظه ای بپردازیم. این مبحث می‌‌تواند برای تازه واردان در بازار بورس و کسانی که به مفاهیم سرمایه‌گذاری علاقمند هستند، مفید باشد. بنابراین توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پرتفوی چیست؟

پرتفوی درواقع یک اصطلاح کلی برای کیف پول سرمایه‌گذاری شما است. این اصطلاح از زمانی که افراد اوراق بهادار و اسناد مالی خود را در کیف پول‌هایشان حمل می‌کردند بوده است، تا زمانه حال بر جای مانده است. اما در حال حاضر تعریف دقیق‌تری برای پرتفوی وجود دارد. در این تعریف:

« شما در هر زمینه و حوزه‌ای که سرمایه‌گذاری کرده باشید، این سرمایه‌ها اعم از بازار طلا، بورس، ارز و...، در پرتفوی شما قرار می‌گیرند. »

به‌طورکلی پرتفوی در بازار بورس به معنای مجموعه‌ای از سهام‌ها است که شما آن‌ها را خریداری کرده و در سبد بورسی خود دارید. پرتفوی به‌طورکلی به مجموعه‌ای از دارایی‌ها اشاره دارد. اگر دارایی شما در بازار بورس تنها از یک سهام تشکیل شده باشد، استفاده از اصطلاح پرتفوی چندان درست نیست. 

جدا از تعریف لغوی، پرتفوی می‌تواند یک استراتژی مناسب در بازار بورس برای به حداقل رساندن زیان و افزایش سود باشد. درواقع سرمایه‌گذاران حرفه‌ای ترجیح می‌دهند به‌جای آن که تمام سرمایه خود را روی یک سهام صرف کنند، یک پرتفوی قوی متشکل از چندین سهام مختلف داشته باشند.

متنوع بودن سهام‌ها کمک می‌کند که شما سبدهای سرمایه‌گذاری متنوعی داشته باشید و در صورت سقوط یک سهام، همچنان سهام‌های در حال رشد در سبدهای دیگر داشته باشید. داشتن یک پرتفوی حرفه‌ای، نیازمند کسب تجربه و دانش یا استفاده از تجربه متخصصان این حوزه است.

پرتفوی لحظه ای چیست؟

پرتفوی لحظه ای نوع دیگری از پرتفوی است که شما در سامانه بورسی خود می‌توانید به آن دسترسی داشته باشید. اطلاعات این بخش بیان می‌کند که به صورت لحظه ای سبد سهام شما در چه وضعیتی قرار دارد. درواقع سرمایه‌گذاران برای بررسی دارایی خود و محاسبه سود و زیان سهام خریداری شده، به بخش پرتفوی لحظه ای مراجعه می‌کنند. 

توجه داشته باشید که پرتفوی لحظه ای همان‌طور که از نامش پیدا است، تغییرات سبد سهام شما را به صورت آپدیت شده و آنلاین نمایش می‌دهد. اما لازم است برای اینکه سود و زیان خود در بازار بورس را محاسبه کنید،  قیمت روز و همچنین نقطه پایانی را نیز در نظر بگیرید؛ چرا که مبنای این محاسبات با تکیه بر قیمت میانگین خرید خواهد بود.

کاربرد پرتفوی لحظه ای در بورس

تا اینجا متوجه شدیم که پرتفوی به معنی دارایی‌های شما در بازار بورس و یا به عبارت دیگر مجموعه سهام‌هایی است که خریداری کرده‌اید. اما پرتفوی در بازار بورس همچنین به این معنی است که شما به‌عنوان سرمایه‌گذار باید سرمایه خود را به چند بخش تقسیم کرده و با خریداری سهام‌های مختلف، پرتفوی مناسبی تشکیل بدهید.

در این صورت با رصد کردن پرتفوی لحظه ای می‌توانید مدیریت بهتری از سهام‌های خود را در دست داشته و میزان سود و زیان خود را به روش حرفه‌ای‌تری کنترل کنید.

ارزش پرتفوی لحظه ای سرمایه چیست؟

زمانی که در بازار سرمایه به ارزش یک پرتفوی اشاره می‌کنیم، درواقع منظور ما ارزش عددی سبد سرمایه آن فرد است. با توجه به اینکه بازار بورس به صورت لحظه‌ای در حال تغییر است، ارزش پرتفوی سرمایه شما نیز لحظه‌به‌لحظه تغییر می‌کند و شما می‌توانید وضعیت آن را در سامانه بورسی خود همیشه زیر نظر داشته باشید.

البته ممکن است ارزش پرتفوی لحظه ای سرمایه در بعضی از مواقع به تمام دارایی‌های فرد در بازارهای سرمایه مختلف اشاره داشته باشد. در این صورت باید ارزش دارایی‌های فرد در تمام بازارهای مالی محاسبه شود.

تفاوت پرتفوی لحظه ای با پرتفوی

همان‌طور که تا اینجا اشاره کردیم تفاوت پرتفوی با پرتفوی لحظه ای تقریباً روشن شده است. اما به‌طورکلی باید بدانید که پرتفوی به دارایی واقعی شما اشاره دارد که در بازار بورس به معنی سهام‌هایی است که آن‌ها را خریداری کرده‌اید. اما پرتفوی لحظه ای به معنی بررسی وضعیت سود و زیان سهام‌های تحت مالکیت شما است.

در بخش پرتفوی لحظه ای شما می‌توانید سهام‌هایی را که در حال مدیریت آن‌ها هستید به صورت دقیق مشاهده کنید. به‌طورکلی پرتفوی لحظه ای بر پایه معاملات آنلاین شما استوار است و هرگونه معامله‌ای که از طریق کارگزاری انجام می‌دهید، گزارش سود و زیان آن در بخش پرتفوی لحظه ای به صورت اتوماتیک وارد می‌شود.

جمع‌بندی

در این مطلب تلاش کردیم تا به یکی از مهم‌ترین موضوعات در بازار بورس یعنی پرتفوی لحظه ای بپردازیم. پرتفوی لحظه ای در کنار پرتفوی دو ابزار مهم برای سرمایه‌گذاران است تا بتوانند مدیریت بهتر سرمایه خود را در بازار بورس به انجام برسانند و کنترل بهتر سود و زیان در سرمایه‌گذاری را در دست بگیرند.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha