تست شخصیت شناسی سرمایه گذاری

تست شخصیت شناسی سرمایه گذاری
  0
 780
امتیاز کاربران 0/0 از 5

تست شخصیت شناسی سرمایه گذاری

شخصیت شناسی سرمایه گذاری

آیا تاکنون به شخصیت سرمایه گذاری خود فکر کرده اید و آیا می دانید که شخصیت سرمایه گذاری شما در چه دسته ای قرار می گیرد؟ پاسخ این سوالات اگرچه ممکن است ساده به نظر بیاید، اما می تواند راه حل بسیاری از مشکلاتی باشد که در  بازار سرمایه با آن مواجه شده اید.

معمولا افرادی که مبتدی هستند و به تازگی وارد بازار سرمایه شده اند، از تیپ شخصیتی خود اطلاع کافی ندارند و این بلاتکلیفی در کنار کمی آگاهی از بازار باعث سردرگمی بیشترشان می شود. بنابراین، برای سرمایه‌گذاری بهتر و انجام معاملات حرفه‌ای تر بایستی تیپ و شخصیت سرمایه‌گذاری خود را بشناسید و به بهترین نحو از آن استفاده کنید.

ما در این مقاله سعی داریم تا به شما کمک کنیم که تیپ شخصیتی خود را در بازارهای مالی بهتر و بیشتر بشناسید.

چگونه سرمایه گذاری کنم؟

شناخت تیپ شخصیتی سرمایه‌گذاری به شما کمک می‌کند که استراتژی معاملاتی منحصر بفرد خود را راحت‌تر پیدا کنید و از تصمیمات هیجانی خودداری کنید. تیپ شخصیت سرمایه‌گذاری هر فعال بازار سرمایه در کنترل هیجانات در شرایط حساس بازار بسیار مهم‌تر خواهد بود. در ادامه به معرفی مهم‌ترین دسته‌بندی تیپ‌های شخصیتی در بازارهای مالی علی الخصوص بازار  بورس می‌پردازیم.

رایج‌ترین دسته‌بندی تیپ‌های شخصیتی در بازارهای مالی بر اساس میزان ریسک‌پذیری افراد می‌باشد. هر کدام از این دسته‌بندی‌ها میزان تحمل متفاوتی نسبت به ریسک دارند. روانشناسان، فعالین بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران را بر اساس دیدگاه و نوع رفتارشان در تصمیم گیری در انتخاب سرمایه‌گذاری، مسیر سرمایه‌گذاری و شرایط نوسانی و بحرانی دسته‌بندی می‌کنند.

هر کدام از این تیپ های شخصیتی در انتخاب روش سرمایه گذاری، میزان سرمایه گذاری و مدیریت آن متفاوت عمل می کنند. بر همین اساس سرمایه گذاران را می توان بر اساس میزان ریسک پذیری در سه گروه زیر طبقه بندی کرد:

  1. افراد با ریسک پذیری بالا
  2. افراد با ریسک پذیری متوسط
  3. افراد بسیار کم ریسک

 هر کدام از این افراد اگر بتوانند هیجانات خود را در شرایط نوسانی بازار کنترل کنند و با دانش کافی معامله کنند می توانند بازدهی مورد قبولی در بازار به دست بیاورند.

مدیریت ریسک

انواع تیپ های شخصیتی سرمایه گذاران

تنوع افراد فعال در بازار سرمایه بسیار زیاد است. این تفاوت ها را می توان از زوایای مختلفی بررسی کرد. زوایایی همچون تجربه، سابقه فعالیت، دانش مالی، میزان ریسک پذیری و حجم معاملات.

شخصیت سرمایه گذاری بسیار ریسک پذیر

ریسک پذیری بالا مانند تیغ دولبه است. افراد دارای ریسک پذیری بالا همانطور که از نامشان مشخص است افرادی هستند که در استراتژی معاملاتی خود به دنبال فرصت های چالشی تر که طبعا ریسک بیشتری هم دارد، هستند. این افراد اگر بتوانند تحلیل های درست و با منابع معتبر داشته باشند و به هیجانات خود مسلط باشند می توانند سود خوبی از بازار بگیرند.

افراد با ریسک پذیری بالا معمولا حجم سرمایه بیشتری وارد بازار می کنند. این افراد علاقه کمتری به صندوق های درآمد ثابت، اوراق اخزا یا سایر سرمایه گذای با سودهای متوسط و پایین دارند. سرمایه گذاری های پرخطر با ریسک بالا که در صورت موفقیت امکان بهره برداری بالاتری هم دارند، از علایق این دسته از افراد است.

دقت کنید که اگر شما هم تیپ شخصیتی سرمایه گذاریتان پرریسک است به یک استراتژی معاملاتی صحیح و مبتنی بر واقعیت بازار پایبند باشید و احساسات و هیجانات خود را کنترل کنید. چون ریسک پذیری بالا علاوه بر کسب سود بالا می تواند سبب بروز ضررهای زیاد هم بشود.

برای افراد با ریسک پذیری بالا در معاملات، استفاده از استراتژی‌های مناسب می‌تواند به آنها کمک کند تا به بهره‌وری بیشتری در بازار سرمایه دست یابند. در زیر چند استراتژی معمول برای افراد با ریسک پذیری بالا آورده شده است:

  • معامله‌های کوتاه مدت (تریدینگ): افراد با ریسک پذیری بالا ممکن است از معاملات کوتاه مدت (تریدینگ) بهره ببرند. این استراتژی به آنها امکان می‌دهد تا در طی مدت زمان کوتاه سودهای سریع‌تری کسب کنند.

  • سرمایه‌گذاری در معاملات مشتقه: معاملات مشتقه مثل آپشن‌ها و فیوچرز، افراد را قادر می‌سازد تا با استفاده از سرمایه کمتر، مقدار بیشتری از معاملات انجام دهند. این رویکرد به افراد پرریسک امکان انجام معاملات با تعداد بالا را می دهد.

  • سرمایه‌گذاری در صنایع و بخش‌های خطرپذیر(vc): افراد با ریسک پذیری بالا معمولا به سرمایه گذاری های نوین در صنایع نوپا، شرکت های حوزه فناوری، ای تی و  شرکت‌های استارتاپی علاقمند هستند.

  • مدیریت ریسک: برای افراد با ریسک پذیری بالا، مهم است که مهارت مدیریت ریسک داشته باشند. پیشنهاد می شود  در صورتی که از صحت اطلاعات خود اطمینان صد درصد ندارید، مقدار سرمایه را برای هر معامله محدود کنید تا از خسارات بزرگ جلوگیری شود.

تست شخصیت سرمایه گذاری

به هر حال، باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری با ریسک پذیری بالا ممکن است با خطرات بزرگی همراه باشد و نیاز به دقت و مهارت داشته باشد. همچنین، مشورت با متخصصان مالی و تحلیل دقیق بازار قبل از انجام معاملات بسیار مهم است.

یکی دیگر از استراتژی های معاملاتی افراد پرریسک در بازار سرمایه داخل، خرید سهام شرکت های فرابورسی است که صورت مالی مناسبی ندارند و در واقع این سرمایه گذاران با بررسی صورت های مالی این شرکت ها و بررسی وضعیت بنیادی سهامشان بررسی می کنند که این شرکت ها دارای املاک و مستغلات و سایر دارایی هایی هستند که با تجدید ارزیابی دارایی هایشان از زیان ده بودن خارج می شوند. این فرآیند هم احتیاج به دانش تحلیل و تجربه کافی می باشد.

شخصیت سرمایه گذاری با ریسک پذیر ی متوسط

همانطور که از اسم این گروه مشخص است. افراد با شخصیت ریسک پذیری متوسط نقطه ما بین افراد پرریسک و کم ریسک هستند. این افراد محتاطانه تلاش می کنند تا با چیدن یک پورتفوی با ریسک منطقی  کسب سود کنند. در پورتفوی این افراد سرمایه گذاری های با ریسک پایین همچون اوراق درآمد ثابت و اوراق اخزا هم دیده می شود. ولی این افراد گوش به زنگ هستند تا بخش کمی از سرمایه خود را در بازارها یا صنایع پرریسک تر سرمایه گذاری کنند.

دقت کنید که بیشترین فراوانی فعالین بازار سرمایه از دسته سرمایه گذاران با ریسک متوسط هستند.

این افراد برعکس تیپ شخصیتی با ریسک پذیری بالا بخشی از سرمایه خود را که برایشان مولد نیست وسرمایه مازادشان حساب می شود را وارد بازار هایی مانند بورس می کنند. روش های سرمایه گذاری امن تری همچون خرید صندوق های سرمایه گذاری، شرکت های معتبر سبد گردان هم جزو علایق این گروه می باشد.

شخصیت سرمایه گذاری  کم ریسک

افرادی با این تیپ شخصیتی بخش کوچکی از سرمایه خود را وارد بازار سرمایه می کنند و برای همان بخش کوچکی از سرمایه شان هم ملاحظات بسیار زیادی دارند. سپرده گذاری در بانک و خرید صندوق های درآمد ثابت و انجام معامله در بازارهای فیزیکی با ثبات از علاقمندی های این گروه می باشد.

سرمایه گذاری مستقیم در بازار بورس از علاقمندی های سرمایه گذاری شخصیت کم ریسک نیست، این افراد برای کسب اطمینان بیشتر و کم کردن ریسک سرمایه گذاری از شرکت های سبد گردان و صندوق های با بازده بالا استفاده می کنند.

ریسک ضرر مالی کردن در این مدل از سرمایه گذاری پایین است اما برای شرایط تورمی شاید انتخاب خوبی نباشد. چون نرخ بازدهی سبد ها و صندوق ها و سپرده های بانکی غالبا عددی پایینتر از نرخ تورم می باشد.

در بازار بورس داخلی می‌توان نوع خرید و فروش این سه دسته از سرمایه گذاران را به شکل زیر طبقه بندی کرد:

  • افراد ریسک گریز به خرید اوراق اخزا و ومقدار کمتری از سرمایه خود را به خرید واحد صندوق
  • افراد با ریسک پذیری بالا اقدام به خرید سهام شرکت های مختلف بورسی و فرابورسی و شرکت در سرمایه گذاری در شرکت های نو ظهور
  • افراد با ریسک پذیری متوسط هم دارایی خود در بورس داخل را بصورت ترکیبی از سهام شرکت های مختلف بورسی و فرابورسی و اوراق با درآمد ثابت و صندوق های با بازده مناسب سرمایه گذاری می‌کنند.
اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha