کارگزاری چیست؟ آشنایی با عملکرد شرکت های کارگزاری

چرا آشنایی با شرکت های کارگزاری مهم است؟ شرکت های کارگزاری چه خدماتی ارائه می کنند؟ در ادامه به توضیح کامل شرکت های کارگزاری و نحوه عملکرد و وظایف آن ها می پردازیم.
کارگزاری چیست؟ آشنایی با عملکرد شرکت های کارگزاری
  0
 3233

درگذشته پول و کالا اصلی‌ترین سرمایه‌های مردم به شمار می‌آمدند و بانک‌ها به عنوان مراکز اصلی حفظ و افزایش سرمایه شناخته می‌شدند. اما امروزه بیمه، بانک و بورس به عنوان مثلث اصلی اقتصاد هر کشور شناخته می‌شوند. اکنون نزدیک به دو دهه است که شرکت‌های کارگزاری به عنوان یکی دیگر از قطب‌های افزایش سرمایه رشد نسبی پیدا کرده‌اند. کارگزاری‌ها امروزه به یکی از مهم‌ترین مهره‌های بازار معاملات و سرمایه تبدیل شده‌اند که با ایجاد ارتباط میان خریداران و فروشندگان در این بازار، امکان افزایش سرمایه کلی کشور را بیشتر می‌کنند. اما واقعاً شرکت کارگزاری چیست و چه خدماتی را ارائه می‌دهد؟

شرکت کارگزاری چیست؟

شرکت کارگزاری به نهادی گفته می‌شود که با کسب مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار و عضویت در کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار به فعالیت قانونی در بازار بورس می‌پردازند. کارگزاری‌ها و کارگزاران در واقع وکلای سرمایه‌گذاران و واسطه میان فروشندگان و خریداران سهام، کالا، اوراق بهادار و اوراق مبتنی بر کالا در این بازار هستند که در ازای هر معامله، مبلغی را به عنوان کارمزد از طرفین دریافت می‌کنند.

لازم به ذکر است که این مبلغ بعد از جوش خوردن معامله و تکمیل آن از شما دریافت می‌شود. بنابراین، در صورت ثبت سفارش معامله و عدم موفقیت آن، مبلغی از شما کسر نمی‌شود. بسیاری از امور بازار بورس توسط کارگزاری‌ها تسهیل پیدا می‌کنند. این شرکت‌ها دانش خود را در اختیار عموم سرمایه‌گذاران (این سرمایه‌گذاران می‌توانند از هر قشر جامعه و دارای هر شغلی باشند) قرار می‌دهند تا تازه واردان و غیر حرفه‌ای‌های دنیای سرمایه‌گذاری نیز قادر به فعالیت در این زمینه باشند.

به این ترتیب، با ارائه خدماتی مانند آموزش و مشاوره آماتورها را به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای تبدیل می‌کنند و با ارائه صندوق سرمایه‌گذاری مشترک امکان سرمایه‌گذاری با کمترین ریسک و بدون نیاز به دانش مدیریت سرمایه را در اختیار همگان قرار می‌دهند. بنابراین، انتخاب یک کارگزاری مناسب با کارگزاران حرفه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است. 


مقاله مرتبط : چگونه سرمایه گذاری کنیم؟


آیا مراجعه حضوری به کارگزاری ضروری است؟

همان ‌طور که برای افتتاح حساب در یکی از شعب بانک موردنظر خود به مراجعه حضور و ارائه مدارک و مشخصات شما نیاز است، قدم گذاشتن در بازار بزرگ بورس نیز به گذراندن این پروسه نیاز دارد.

ملزومات ثبت نام در شرکت کارگزاری چیست؟

  • ابتدا لازم است در سامانه سجام ثبت نام کنید، سپس با مراجعه حضوری به کارگزاری موردنظر و ارائه مدارک شناسایی و کارت ملی، کد بورسی خود را دریافت کنید. اکنون با در دست داشتن این کد معاملاتی می‌توانید اقدام به خرید و فروش سهام و سرمایه گذاری در بورس کنید. 

  • همچنین به تازگی امکان ثبت نام و ارائه مدارک شناسایی به صورت اینترنتی و سپس دریافت کد بورسی با مراجعه کارکنان کارگزاری به آدرس ثبت شده نیز برای متقاضیان ایجادشده است.

  • لازم به ذکر است که ثبت نام در کارگزاری‌ها به صورت رایگان انجام شده و تنها مبلغی به منظور ثبت نام در سامانه سجام از شما دریافت می‌شود. از این مرحله به بعد شما می‌توانید با ثبت سفارش در سامانه کارگزاری خود به معامله در بازار بورس بپردازید. بنابراین، مراجعه حضوری شما در مراحل بعد از ثبت نام الزامی نیست.

راهنمای کامل ثبت نام در سامانه سجام را می توانید در مقاله سجام چیست بخوانید

نقش کارگزاری در بازار در معاملات بازار سهام

همان طور که بیان شد، کارگزاری پل ارتباطی بین خریدار و فروشنده سهام در بازار شلوغ بورس است. در واقع شما اگر بخواهید فعالیت خود را در بازار بورس آغاز کنید، حتماً به وجود یک شرکت کارگزاری مطمئن نیاز دارید. این شرکت‌ها با یافتن خریدار برای فروشندگان و بالعکس، میلیون‌ها معامله را به صورت روزانه انجام داده و آمار دقیقی از تعداد و قیمت‌های سهام معامله شده را به ثبت می‌رسانند. به این ترتیب، داده‌های دقیقی در اختیار کلاینت‌های کارگزاری قرار می‌گیرد و پیش‌بینی درست روند بازار بورس برای آن‌ها ممکن می‌شود.

اگر این حجم بالای معامله که روزانه انجام می‌گیرد به صورت حضوری و بدون وجود کارگزاری‌ها انجام می‌شد، قطعاً هرج و مرجی غیرقابل کنترل را ایجاد می‌کرد. در واقع کارگزاران می‌توانند بدون نیاز به حضور شما و به نمایندگی از شما به خرید یا فروش سهام و اوراق بهادار شما بپردازند. عرضه اولیه (پذیره‌نویسی) و سبدگردانی اوراق بهادار و مدیریت آن‌ها را می‌توان با خیال آسوده به دست کارگزاران باتجربه و دانش آموخته در مسائل مالی و افزایش سرمایه سپرد. این شرکت‌ها با ارائه مشاوره و دوره‌های حضوری یا غیرحضوری آموزشی به راهنمایی کلاینت‌ها برای سودآوری می‌پردازند.


بیشتر بخوانید: عرضه اولیه سهام چیست


کارگزاری‌ها چه خدماتی ارائه می‌دهند؟

اکنون که می‌دانید اصلی‌ترین وظیفه شرکت کارگزاری چیست و چه نقش مهمی در بازار بورس و اقتصاد کشور ایفا می‌کند، لازم است با توجه به نکات زیر به انتخاب کارگزاری موردنظر خود بپردازید.
خدمات شرکت‌های کارگزاری معمولاً مشابه یکدیگر هستند. اما کیفیت و میزان ارائه خدمات از جانب یک شرکت کارگزاری است که موجب بهتر بودن و امتیاز بالاتر برخی از آن‌ها در رتبه بندی‌های سالانه می‌شود. تمامی خدمات شرکت‌های کارگزاری شامل موارد زیر هستند:

  1. انجام انواع معاملات

خرید و فروش سهام، اوراق بهادار، اوراق بدهی، معاملات آتی ، حق تقدم سهام، اوراق مشتقات و ... در بازارهای مختلفی مانند بورس، فرا بورس، بورس انرژی و کالا که کارگزاری برای امکان فعالیت در هر یک از آن‌ها نیاز به مجوز دارد. شما در بازار بورس می‌توانید به خرید و فروش اوراق بهادار یا سهام شرکت‌ها و کارخانه‌های فعال در زمینه انرژی مانند نفت، برق و ... بپردازید و در بازار بورس کالا به خرید و فروش کالاهایی مانند فلزات، محصولات کشاورزی، پتروشیمی و ... مشغول شوید. حضور کارگزاری شما در بازار بورس مشتقات به شما این امکان را می‌دهد تا قرارداد آتی ببندید و با معامله اوراق مبتنی بر دارایی پایه مانند طلا، گندم و ... به افزایش سرمایه خود بپردازید. این معاملات می‌توانند به صورت حضوری یا اینترنتی انجام بگیرند.


بیشتر بخوانید: بورس کالا چیست


  1. ارائه مشاوره

همان طور که پیش‌تر بیان شد، یک شرکت کارگزاری خدماتی مانند مشاوره و آموزش در زمینه بورس و مدیریت سرمایه را نیز به کلاینت‌های خود ارائه می‌دهد. این کلاینت‌ها ممکن است از هر قشر جامعه و با هر سطح دانشی باشند. این آموزش‌ها و مشاوره‌ها به صاحب سرمایه کمک می‌کند تا با آگاهی بیشتری به سرمایه‌گذاری بپردازد و سود خود را افزایش دهد. با این حال، ممکن است کارگزاری شما ارائه مشاوره را تنها برای سرمایه‌های میلیاردی در نظر داشته باشد. بنابراین، بهتر است یک کارگزاری با خدمات برابر برای تمامی کلاینت‌ها یا سرمایه‌گذاران را انتخاب کنید که بدون توجه به میزان سرمایه مشاوره مفید و کاربردی را به شما ارائه دهد.

  1. اعتبار معاملاتی

یکی از جذاب‌ترین خدماتی که یک شرکت کارگزاری می‌تواند در اختیار کلاینت‌های خود قرار دهد، در نظر گرفتن اعتبار معاملاتی برای آن‌ها است. اعتبار معاملاتی مشابه وام دادن به سرمایه‌گذاران است. این خدمات می‌تواند با توجه به میزان گردش معاملاتی یا حتی به منظور افزایش کاربران کارگزاری بدون در نظر داشتن سطح گردش معاملاتی انجام شود.

اما در این میان نفع شرکت کارگزاری چیست؟

برخی از این شرکت‌ها این خدمات را حتی به تازه‌واردان نیز ارائه می‌دهند. این می‌تواند به افزایش سودآوری شما بدون آوردن سرمایه نقدی و افزایش دریافت کارمزد از جانب کارگزاری‌ها کمک کند.

  1. تخفیف‌های معاملاتی

پیش‌تر ذکر شد که روش کسب درآمد یک شرکت کارگزاری چیست و کارمزدها تنها بابت معاملات موفق و ثبت شده از شما کلاینت‌ها دریافت می‌شوند. این میزان کارمزد از جانب سازمان بورس تصویب و به کارگزاری‌ها ابلاغ می شوند. با این حال، برخی کارگزاری‌ها با اعمال تخفیف‌های ویژه و کاهش میزان کارمزد خود به جذب کلاینت‌های بیشتر می‌پردازند. به این ترتیب، مشتریان آن‌ها و سطح معاملات انجام گرفته بیشتر می‌شود. تخفیف‌های معاملاتی درواقع ترفند جذابی است که می‌تواند مشتریان بیشتری را به سمت شرکت کارگزاری جذب کند و موجب سودآوری برای هر دو آن‌ها شود.

  1. سبدگردانی (مدیریت پورتفو)

سبدگردانی یا مدیریت پورتفو یکی دیگر از خدماتی است که اکثر کارگزاری‌ها آن را به کلاینت‌های خود ارائه می‌دهند. سرمایه‌گذارانی که وقت یا دانش کافی برای مدیریت سرمایه و سهام خود را ندارند، این وظیفه را به کارگزاری خود که دانش و تجربه کافی برای حفظ و افزایش آن را دارد محول می‌کنند. سبد سهام و سرمایه کلاینت با توجه به میزان سرمایه و ریسک‌پذیری وی پر شده و توسط کارگزاران به طور دقیق مدیریت می‌شود. وضعیت این پرتفو به طور منظم به سرمایه‌گذار گزارش می‌شود. این امر با بستن قراردادهای سالانه‌ای میان مشتری و کارگزاری انجام می‌شود که مجوز آن توسط کارگزاری از سازمان بورس دریافت شده است. سبد گردان درصدی از سود سبد (که در قرارداد میزان آن مشخص و ثبت شده است) را به عنوان کارمزد خود از شما دریافت می‌کند.


مقاله مرتبط : وظایف کارگزاری بورس


عملکرد شرکت‌های کارگزاری چگونه است؟

عملکرد شرکت‌های کارگزاری بسیار پیچیده‌تر از یک واسطه‌گری ساده میان خریداران و فروشندگان سهام و اوراق بهادار است.

  • کارگزاری‌ها با عملکرد خود موجب تطابق عرضه و تقاضا در بازار بورس می شوند و این بازار را با ثبت و ارائه داده‌های دقیق کاملاً شفاف‌سازی می‌کنند.

  • اعلام تعداد معاملات، سهام موجود، قیمت ها سهام، کالا و اوراق مختلف و همچنین تعداد خریداران و فروشندگان حاضر در بازار برخی دیگر از خدماتی است که توسط شرکت‌های کارگزاری باهدف شفاف‌سازی معاملات بازار بورس انجام می‌گیرند.

  • شرکت های کارگزاری با انتخاب کارگزاران دارای گواهینامه‌های حرفه‌ای از صلاحیت و آشنایی آن‌ها با قوانین و روش‌های مختلف مدیریت مالی و افزایش سرمایه اطمینان حاصل می‌کنند و امنیت سرمایه شما را افزایش می‌دهند.

قوانین نظارتی متعددی بر شرکت‌های کارگزاری و پرسنل حکم فرما هستند که نظارت مناسب بر امور آن‌ها را میسر می‌سازند. اما راه دسترسی حضوری به شرکت کارگزاری چیست؟


بیشتر بخوانید : کد بورسی چیست؟


توجه داشته باشید که کارگزاری شما همواره باید امکان دسترسی حضوری را برای سرمایه‌گذاران مهیا کند. بنابراین، کارگزاری‌ها همواره یک شعبه، دفتر، تالار معامله یا نمایندگی در پایتخت و شهرستان‌های کشور دارند که امکان مراجعه حضوری برای تمام مشتری‌ها وجود داشته باشد.

سخن پایانی

تمام کارگزاری‌هایی که می‌شناسیم دارای مجوز رسمی از سازمان‌های مربوطه هستند. اما انتخاب از میان آن‌ها به دلیل کیفیت خدمات، دانش سودآوری کارگزاران و نحوه پاسخگویی به سرمایه‌گذاران است که باعث ایجاد تفاوت‌های اساسی میان شرکت‌های مختلف می‌شود. شما می‌توانید کارگزاری خود را با توجه به رتبه‌بندی‌های سالانه و تجربه سایر سرمایه‌گذاران از مشتری‌مداری شرکت‌های مختلف انتخاب کنید. در انتخاب خود همچنین به سیستم‌های پاسخگویی، نحوه و سرعت پاسخ‌گویی، کیفیت مشاوره، سیستم معاملات آنلاین، خدماتی مانند تخفیف و اعتبار معاملاتی، میزان برقراری ارتباط و امکان مراجعه حضوری و ... دقت کنید.

با توجه به مطالب بیان شده، حال می‌توان گفت که یک شرکت کارگزاری چیست. شرکت کارگزاری در واقع پل ارتباطی میان خریدار و فروشنده است و می‌تواند خرید و فروش اوراق بهادار، کالا، اوراق مبتنی بر کالا و سهام شما را میسر سازد. شما می‌توانید خدماتی مانند انجام معاملات، مشاوره، آموزش، مدیریت پورتفو و ... را به منظور افزایش سودآوری خود از شرکت‌های کارگزاری مختلف دریافت کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha