⚡️چگونه سرمایه گذاری کنیم؟⚡️ بهترین روش های سرمایه گذاری+مشاوره رایگان

چگونه سرمایه گذاری کنیم؟ شاید این سوال برای همه افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند به وجود آمده باشد. در این مطلب انواع روش های سرمایه گذاری را معرفی خواهیم کرد.
⚡️چگونه سرمایه گذاری کنیم؟⚡️ بهترین روش های سرمایه گذاری+مشاوره رایگان
  4
 52997
امتیاز کاربران 3/5 از 5

مفهوم سرمایه گذاری و سوالات و ابهامات دیگری از قبیل ریسک‌های موجود در هر بازار و نکات مهم در این راستا، جزو مطالبی است که در ادامه قصد داریم به آن‌ها بپردازیم. در این مقاله باهم یاد می‌گیریم که مهم‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری بازارهای مالی در ایران کدام هستند و در چه شرایط هر کدام را انتخاب کنیم. سپس بهترین روش سرمایه‌گذاری در ایران را بررسی کرده و نکات مهمی را در خصوص سرمایه‌گذاری مناسب بررسی خواهیم کرد. یکی دیگر از دغدغه های هموطنان سرمایه گذاری با پول های خرد برای حفظ ارزش پول در شرایط رکود و تورمی است که در ادامه به بررسی راه حل های پیشنهادی این موضوع هم خواهیم پرداخت.

سرمایه‌گذاری به چه معناست؟

پیش از آن‌ که به این مسئله بپردازیم که چگونه سرمایه‌گذاری کنیم، می‌خواهیم به تعریفی کلی از سرمایه‌گذاری دست پیدا کنیم. سرمایه‌گذاری می‌تواند معناهای مختلفی داشته باشد. حتی در زمینه‌های مختلف نیز می‌توان تعاریف متنوعی برای سرمایه‌گذاری بیان کرد. سرمایه گذاری روی خود، یکی از سرمایه گذاری های مهم و ارزشمند در حوزه توسعه فردی است یا سرمایه گذاری روی زمان، مثلاً یک دانشجو زمان خود را سرمایه‌گذاری می‌کند تا یک مقاله علمی بنویسد. یا فرد دیگری روی ملک سرمایه‌گذاری می‌کند تا در آینده به سوددهی برسد.

به‌طورکلی، سرمایه‌گذاری به این معناست که یک نوع دارایی را در جای معینی صرف کنید تا بتوانید در آینده دور یا نزدیک از سود آن استفاده کنید. سرمایه‌گذاری می‌تواند روی زمین، طلا، اوراق بهادار، زمان، توانمندی‌های شخصی یا موارد دیگر باشد. اما چیزی که اینجا مدنظر ما است، سرمایه‌گذاری مالی است. و به بررسی انواع سرمایه‌گذاری‌های مالی در بازار‌های داخل و بررسی سود و زیان هر یک می پردازیم. 


مشاوره سرمایه‌گذاری رایگان


پول خود را چگونه سرمایه‌گذاری کنیم؟

برای پاسخ به سوال«پول خود را چگونه سرمایه‌گذرای کنیم؟» بهتر است اول چرایی سرمایه گذاری را بشکافیم. در دنیای امروز شغل و درآمد تعیین‌کننده‌ترین معیار برای سنجش کیفیت زندگی است. اگر درآمد مشخصی داشته باشید که بتوانید با کمک آن قبض‌های خود را پرداخت کنید، مسکن خود را تأمین کنید و مشکلی برای فراهم کردن غذای مناسب نداشته باشید، می‌توانید در یک روز تعطیل با خیال راحت روی صندلی راحتی لم بدهید و لذت نوشیدن یک فنجان چای خوش‌رنگ را به‌خوبی حس کنید. تأمین مایحتاج اولیه زندگی طبیعتاً حسی از آرامش را به شما خواهد داد. پس می‌توان این نتیجه غیرمستقیم را برداشت کرد که سرمایه‌گذاری سبب راحت تر شدن شرایط زندگی شما و خانواده تان خواهد شد.

اما اگر ناگهان با بحران مالی مواجه شوید چه؟ اگر شغل خود را از دست بدهید؟ اگر بخواهید خانواده‌تان را به یک سفر طولانی  پرهزینه ببرید؟ باز هم احساس آرامش خواهید داشت؟

مسلماً تا پشتوانه مالی مناسبی نداشته باشید، خیال شما نمی‌تواند نسبت به آینده و یک زندگی واقعاً مرفه راحت باشد. بسیاری از ما نمی‌توانیم به‌جز تأمین نیازهای اولیه، هزینه‌های دیگر را هم تامین کنیم. اینجا است که اهمیت سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود. سرمایه‌گذاری این امکان را فراهم می‌کند با مقادیر اندکی درآمد، بتوانید ذره‌ ذره سرمایه‌گذاری‌های خرد انجام داده و از سود آن‌ها در آینده بهره ببرید. این‌که چقدر میزان سرمایه‌گذاری شما کم باشد مهم نیست، مهم این است بتوانید از یک سود مداوم با شیب مثبت در مدت‌ زمان طولانی استفاده کرده و در امر سرمایه‌گذاری مداومت به خرج بدهید.

راه های سرمایه‌گذاری 

خب را های سرمایه گذاری کدامند و در ایران چگونه سرمایه‌گذاری کنیم؟ در پاسخ باید گفت روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارند که بسته به موقعیت‌های مختلف می‌توانید از هرکدام از آن‌ها استفاده کنید. نحوه سرمایه‌گذاری درست این است که ابتدا گزینه‌های مختلف را بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت هر کدام را بشناسید. سپس بررسی کنید که کدام مورد بیشتر با شرایط شما همخوانی دارد. بعد از آن با کسب اطلاعات لازم یا بهره گرفتن از کمک متخصصان می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید. در ادامه مطلب بررسی می‌کنیم که مهم‌ترین زمینه‌های سرمایه‌گذاری در کشور ما کدام هستند و چه راه‌هایی پیش روی شما در مسیر کسب درآمد بیشتر وجود دارد:

  1. سرمایه‌گذاری روی ملک

یکی از قدیمی‌ترین انواع روش‌های سرمایه‌گذاری، ورود به بازار املاک است. به‌طورکلی روند قیمت ملک در ایران روندی صعودی دارد و شما با وارد کردن دارایی خود به این بازار، در بلند مدت ضرر نخواهید کرد. اما باید به موارد زیر در رابطه با خرید ملک دقت فرمایید:

در بازار مسکن کشور ما، بعد از دوران صعود قیمت، رکود بازار به وجود می‌آید که به معنی کاهش خرید و فروش است. بنابراین طبیعی است هرچه با شدت بیشتری ملک شما افزایش قیمت را تجربه کند، احتمالاً تعداد مشتریان بالقوه برای خرید آن هم روزبه‌روز کمتر می‌شوند. ازاین‌رو در دوره‌های زمانی رکود بازار، به ‌سختی می‌توانید سرمایه خود را نقد کنید. بنابراین سرمایه‌گذاری روی ملک را زمانی انتخاب کنید که هم سرمایه قابل ‌توجهی در دست ‌و بالتان داشته باشید و هم مطمئن باشید که برای نقد کردن آن عجله‌ای نخواهید داشت. پس در رابطه با سرمایه‌گذاری روی ملک می توان بصورت خلاصه مزایا و معایب سرمایه‌گذاری روی ملک را به صورت زیر برشمرد:

مزایا:

  1. سود‌ده بودن در بلند مدت
  2. نداشتن ریسک از دست دادن سرمایه به دلایل متداولی همچون سرقت، جنگ و غیره

  معایب:

  1. سرعت نقدشوندگی پایین
  2. چسبندگی بالا

  1. سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه 

اگر در مسیر آموزش سرمایه‌گذاری باشید احتمالاً به شما خواهند گفت که یکی از مطمئن‌ترین بازارها در طولانی‌مدت، بازار طلا و سکه است که خب واقعیت هم دارد. این بازار در کشور ما به ‌شدت محبوب است و بیشتر مردم حتی کسانی که تازه ‌وارد هستند، این بازار را به هر زمینه دیگری برای سرمایه‌گذاری ترجیح می‌دهند. البته در سال‌های اخیر از دیربازده بودن این بازار کمی کاسته شده است. زیرا به دلیل وجود نوسانات شدید، در بازه های کوتاه مدت هم غالبا سود‌ده بوده است. دلیل آن هم مشخص است: 

همه افراد می‌توانند با میزان سرمایه‌های اندک در این بازار سهمی داشته باشند. علاوه بر این خرید طلای زینتی هم جنبه کاربردی دارد و هم جنبه سرمایه‌گذاری. بازدهی نسبتاً خوب در زمان‌های طولانی هم از مزایای این روش است. البته توجه داشته باشید که بازدهی سکه بیشتر از طلا است و معمولاً می‌توانید به ‌صورت سالانه روی سوددهی بیش از نرخ تورم در بازار سکه حساب کنید. هر زمان هم که بخواهید، می‌توانید تمام یا بخشی از سرمایه خود را نقد کنید که مزیت بسیار مهمی به ‌حساب می‌آید. 

در سرمایه‌گذاری روی طلا، سوال‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاران، خصوصا سرمایه‌گذاران پول‌های خرد وجود دارد. سوال‌هایی از قبیل: برای پس‌انداز سکه یا طلای دست دوم؟شمش بهتر است یا طلای دست دوم؟طلا نو بخریم یا طلای آب شده؟

خب پس گزینه‌‌های سرمایه‌گذاری روی طلا به 4 دسته کلی زیر تقسیم می‌شود:

  • خرید طلای نو یا زینتی
  • خرید سکه
  • خرید شمش طلا در وزن‌های مختلف
  • خرید طلای دست دو یا بی‌اجرت
  • خرید طلای آب‌شده
  • خرید واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا

انتخاب هر یک از موارد فوق به میزان مبلغی که برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌اید، میزان زمان خواب سرمایه‌، میزان ریسک‌پذیری شما و نوع نگاه شما به این سرمایه‌گذاری بستگی دارد.

حتما برای شما هم پیش آمده است که با 20 میلیون تومان، 40 میلیون تومان یا اعداد مشابه کجا سرمایه‌گذاری کنید: پاسخ این سوال به عواملی که پیش‌تر اشاره کردیم بسیار وابسته است. اما سرمایه‌گذاری در طلا یکی از امن‌ترین و آسان‌ترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های خرد است. چنانچه قصد استفاده از طلا بعنوان کالای زینتی را ندارید و همچنین جای معتبری برای خرید طلای دست دو یا آبشده با فاکتور رسمی می‌شناسید، خرید طلا دست دو می تواند گزینه مناسبی باشد.

از مشکلات پیش‌رو در خرید طلای آبشده، امکان بروز کلاهبرداری در کیفیت این مدل از طلا وجود دارد. بعضی از افراد با مخلوط نمودن سایر فلزات به همراه طلا اقدام به فروش طلای آبشده می‌کنند. پس در خرید طلای آّشده به این نکته توجه داشته باشید.

 طلای بی اجرت یا طلای دست دو: در خرید طلای زینتی و نو شما چند هزینه، علاوه بر وزن طلا پرداخت می‌کنید. این هزینه شامل کارمزد ساخت، مالیات و  سود طلافروشی می‌باشد. در خرید طلای دست دو شما فقط هزینه وزن طلا به روز و مالیات را پرداخت می کنید و از پرداخت اجرت ساخت و سود طلافروش معاف می شوید. با توجه به توضیحات داده شده پیرامون خرید از جای مطمئن و افراد قابل اعتماد خرید طلای دست دو هم از گزینه‌های جذاب سرمایه‌گذاری در طلا می باشد.


خرید یک واحد صندوق طلا از بورس با کمتر از 10000 تومان 


  1. سرمایه‌گذاری روی ارز

سرمایه‌گذاری ارز هم مانند طلا فرصت خوبی برای حرفه‌ای‌ها است تا با سرمایه‌های کمتر، سود خوبی در بلندمدت یا میان‌مدت کسب کنند. اما اگر در این مسیر تازه‌وارد هستید، ممکن است تمام سرمایه خود را بر باد بدهید. این بازار در عین مزایایی که دارد، در کوتاه‌مدت می‌تواند بسیار نوسانی بوده و پر ریسک باشد.همچنین تشخیص نقطه ورود و خروج برای خرید ارز و فروش آن در زمان مناسب برای کسب سود به آموزش و تمرین نیاز دارد. پایه آموزش بازارای مالی تشابهات بسیاری دارد و یادگیری پایه هر کدام از بازارها بسیار مفید خواهد بود. 

  1. سرمایه‌گذاری در بانک

سرمایه‌گذاری در بانک ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روشی است که می‌توان برای پس‌انداز پول به آن متوسل شد. در این روش بانک سود سالانه‌ای را به سپرده شما اختصاص می‌دهد که مطابق با نرخ اسمی تورم تعیین‌شده است. البته گاهی مبلغ این سود ممکن است پایین‌تر از نرخ تورم باشد که به این معناست که شما قرار است بخشی از ارزش پول خود را از دست بدهید.

اگر نرخ تورم و سود سالانه برابر باشند، تنها مزیت این روش این است که ارزش اسمی پول شما حفظ شده، ولی ارزش واقعی آن تغییری نمی‌کند.ولی با توجه به وضعیت فعلی اقتصادی داخل کشور،  سرمایه‌گذاری در حساب‌های قرض الحسنه پیشنهاد خوبی بنظر نمی‌رسد. ضمن اینکه به احتمال قوی در این مدل از سرمایه گذاری ارزش پول شما کاهش خواهد یافت.

  1. سرمایه‌گذاری در بورس

سرمایه‌گذاری در بازار بورس یکی از مهم‌ترین انواع روش‌های سرمایه‌گذاری است که می‌تواند بسیار سودده باشد. این بازار بستری جذاب برای افراد مختلف است که هر کدام ممکن است با سرمایه‌ای در حد 500 هزار تومان تا میلیاردها تومان وارد آن شده و سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنند. نکته جالب توجه برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس این است که:

  • بازار سرمایه این امکان را فراهم می‌کند که هر فردی با هر میزان درآمد بتواند سهمی هرچند اندک از این خوان گسترده داشته باشد. اما مراقب باشید! بازار بورس ممکن است بسیار فریبنده باشد. اگر گول ظواهر را بخورید و بدون اتکا به دانش تخصصی وارد این میدان شوید، سرمایه خود را در ریسک بزرگی قرار داده‌اید.

  • در بازار بورس می‌توانید از عرضه‌های اولیه شروع کنید که به سرمایه اندک نیاز دارند و سودی مطمئن را به شما می‌دهند. به‌علاوه صندوق‌های سرمایه‌گذاری هم موجود هستند که به‌ جای شما، سرمایه‌گذاری تخصصی را انجام داده و در ازای آن سود دریافت می‌کنند. در واقع صندوق‌های سرمایه‌گذاری راه مناسبی برای افرادی است که هنوز آموزش کافی ندیده اند.


اول شما! سفارشتو زودتر از بقیه ثبت کن.


انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار مالی

سرمایه‌گذاری مستقیم

سرمایه‌گذاری مستقیم توسط خود فرد انجام شده و مدیریت می‌شود. مثلاً شما شخصاً اقدام به خرید سهام بورس کرده و سبد بورسی خود را مدیریت می‌کنید. در این روش، میزان تبحر و دانش شما تعیین‌کننده سودی است که قرار است از این نحوه سرمایه‌گذاری عایدتان شود. چنانچه مایل به سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس هستید و آموزشتان تکمیل نشده است پیشنهاد ما این است که خرید  سهام‌های عرضه اولیه را انجام دهید. این سهام بسیار کم‌ریسک بوده و د رکوتاه مدت غالبا سود‌ده هستند. برای اطلاع به‌موقع از تمام عرضه اولیه ها و حداکثر نقدینگیی مورد نیاز برای خرید را در صفحه عرضه اولیه از طریق لینک زیر ببینید. 


عرضه اولیه و هر آنچه که باید در رابطه با آن بدانید. 


سرمایه‌گذاری غیرمستقیم

در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم یک فرد یا شرکت به ‌جای شما اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کند. این روش که بیشتر در بازار بورس رایج است، به‌نوعی توسط واسطه‌ها مدیریت می‌شود. در این روش شما زمان یا دانش کافی برای مدیریت سرمایه خود را ندارید. بنابراین به صندوق‌های سرمایه‌گذاری که مورد تائید سازمان بورس و اوراق بهادار هستند مراجعه کرده و از یکی از آن‌ها می‌خواهید سرمایه‌گذاری را برای شما انجام دهند. در این روش یک تیم حرفه‌ای روی مدیریت سرمایه شما نظارت کرده و سودی نسبتاً تضمین شده کسب خواهید کرد.

بهترین روش سرمایه‌گذاری در بورس

بعد از تمام این صحبت‌ها حتماً قرار است بپرسید پس بهترین روش سرمایه‌گذاری در ایران چیست؟ پاسخ قطعاً قرار نیست برای همه افراد یکسان باشد. تا اینجای مقاله اگر همه موارد را به ‌خوبی بررسی کرده باشید، متوجه شده‌اید که هر فرد با توجه به میزان دارایی، میزان ریسک‌پذیری، دانش تخصصی و شرایط کلی اقتصادی در کشور می‌تواند گزینه‌های متفاوتی داشته باشد. برای یک فرد سرمایه‌گذاری در ملک گزینه بهتری است اما فرد دیگر به نقدشوندگی دارایی‌اش بیشتر اهمیت می‌دهد و به‌جای ملک، به بازار طلا یا بورس روی می‌آورد. فرد دیگر ممکن است تنها به حفظ ارزش اسمی سرمایه‌اش توجه داشته باشد و بانک را بهترین گزینه بداند. اما به‌طورکلی این نکات را مدنظر داشته باشید:


دریافت کد بورسی تنها با چند کلیک


بهترین روش سرمایه‌گذاری در بورس ایران

آمارها نشان می‌دهد که علیرغم نوسان‌های مختلف، در طول 20 سال گذشته شاخص بورس بازدهی به ‌مراتب بیشتری از سایر بازارها داشته است. بعد از آن بازار طلا و مسکن و در انتها نیز بازار ارز را داریم. هر چند که ممکن است سال‌هایی را به خاطر داشته باشید که بازار بورس با ریزش مواجه شده است، اما آمارها در 20 سال گذشته نشان از بازدهی مثبت این بازار در طول زمان دارد. 

بهترین روش سرمایه‌گذاری با پول کم

اگر پولتان کم است، گزینه‌های طلا، بازار بورس و بازار ارز برای شما بهتر هستند. اما بازار طلا و ارز پیچیدگی‌های زیادی دارند و در کوتاه‌مدت سود زیادی نصیبتان نمی‌کنند. بنابراین سرمایه گذاری در بورس و خصوصاً خرید عرضه‌های اولیه گزینه بهتری هستند. خصوصاً آن‌که با سرمایه اندک می‌توانید با اعتماد به صندوق‌های سرمایه‌گذاری سود مناسبی را دریافت کنید. 

بهترین روش سرمایه‌گذاری با پول زیاد

اگر دارایی زیادی دارید، همه روش‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند برای شما مناسب باشند. اما تفاوت در این است که مثلاً بازار ارز یا طلا می‌تواند به ‌شدت تحت تأثیر اخبار سیاسی و اقتصادی باشد و در کوتاه‌مدت حباب زیادی پیدا کند. بازار ملک نیز حتی اگر در رکود نباشد، به ‌سختی می‌تواند به دارایی نقدی بدل شود. خصوصاً آن‌که اگر بخواهید سرمایه‌تان را نقد کنید، باید کل ملک را بفروشید. درحالی‌که سرمایه‌گذاری در بازار بورس این امکان را فراهم می‌کند که سودی به ‌مراتب بیشتر از نرخ تورم (در صورت سرمایه‌گذاری صحیح) کسب کرده و هر زمان که بخواهید، هر بخش از دارایی‌تان را نقد کنید.

مقایسه بازدهی بازارها در 20 سال گذشته

شروع سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی

بازار مالی به معنای هر بازاری است که در آن گردش سرمایه و تجارت صورت می‌گیرد و بازار بورس زیرمجموعه‌ای از بازارهای مالی است. به ‌طور کلی اگر بخواهید قدم در این راه بگذارید، توصیه می‌کنیم بازار بورس را انتخاب کنید. کافی است کد بورسی را دریافت کنید.

  • اگر ساکن تهران باشید کار شما ساده است. می‌توانید از خدمات غیرحضوری کارگزاری ما یعنی کارگزاری سرمایه و دانش استفاده کرده و ثبت‌نام خود را تکمیل کنید. اما اگر در شهرستان‌ها حضور دارید باید به شعب کارگزاری مراجعه کنید. 

  • بعد از اتمام این مراحل باید ثبت ‌نام در سامانه سجام انجام شده باشد و کد بورسی و کد پیگیری 10 رقمی را دریافت کرده باشید. اینجا شما می‌توانید سرمایه‌گذاری در بورس را آغاز کنید. اما اگر بابت حفظ سرمایه خود نگرانی دارید، می‌توانید از خدماتی مانند سبدگردانی یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنید. سبدگردانی به معنی این است که افراد خبره به‌ جای شما مدیریت دارایی‌تان در بورس را بر عهده دارند. 

  • صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز از ابزارهایی هستند که در این راستا در اختیار شما قرار دارند. این صندوق‌ها سرمایه افراد و شرکت‌ها را جمع کرده و در بازارهای مالی مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. سپس سود مشخصی را از این سرمایه‌گذاری در اختیار شما قرار می‌دهند. در این روش شیب سود دریافتی شما معمولاً مثبت است و ریسک به خطر افتادن سرمایه به ‌شدت کم می‌شود.


ویدئوهای آموزشی رایگان با عضویت در لومینو کلاب


مهم‌ترین نکات در سرمایه‌گذاری

  • قبل از شروع سرمایه‌گذاری یک بازه زمانی مناسب برای خود انتخاب کنید. بازه کوتاه‌مدت بین 0 تا 3 ماه است که معمولاً نباید سود چندانی در این زمان انتظار داشته باشید.

  • بازه زمانی بین 3 تا 6 ماه نیز میان‌مدت است که در برخی از موارد مانند بازار بورس می‌تواند سود قابل قبولی داشته باشد.

  • در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت یعنی بیشتر از 6 ماه، استراتژی مشخصی باید داشته باشید که بتوانید سرمایه خود را حفظ کنید. 

  • در این مسیر حتماً از کمک متخصصان و افراد باتجربه کمک بگیرید. 

  • مطالعه در مورد بازارهای مالی را فراموش نکنید. 

  • حد مشخصی برای ضرر خود تعیین کنید. مثلاً اگر بیش از 15 درصد سرمایه خود را از دست دادید، خروج از بازار را به‌عنوان یک گزینه جدی در نظر بگیرید. 

  • تبلیغات را مبنای سرمایه‌گذاری خود قرار ندهید.

در این مقاله که یاد گرفتیم چگونه سرمایه‌گذاری کنیم، نشان داده شد که ارزش تخصص و دانش قابل ‌مقایسه با تبلیغات توخالی و پر زرق‌وبرق نیست.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
رها
 ارسال شده در : دوشنبه 20 تیر 1401

الان دیگه سرمایه گذاری استارتاپ ها خیلی رو بورس هست و میگن سود خوبی داره

مدیر سایت
 ارسال شده در : دوشنبه 15 اسفند 1401

ممنون از مشارکت شما

علیرضا درخوش
 ارسال شده در : چهارشنبه 08 دی 1400

با درود.از نظر من تمامی مطالب شما کاربردی و مفید بودند و آگاهیم نسبت به سرمایه گذاری و بازارهای مالی بالا زیاد شده از زحمتی که کشیدید منونم

مدیر سایت
 ارسال شده در : دوشنبه 15 اسفند 1401

سلام و احترام، خوشحالیم مطلب براتون مفید بوده