کد بورسی چیست؟ آموزش قدم به قدم دریافت کد بورسی

کد بورسی یا معاملاتی به چه معناست و چه اهمیتی دارد؟ راه های دریافت کد بورسی چیست؟ با آموزش کامل دریافت کد بورسی همراه ما باشید.
کد بورسی چیست؟ آموزش  قدم به قدم دریافت کد بورسی
  4
 21158
امتیاز کاربران 4/0 از 5

در دنیای امروزی شما برای ایجاد حساب در سازمان‌های مختلف و یا حتی در فضای مجازی نیاز به یک شناسه یا کد دارید. شناسه‌ای که شما با استفاده از آن می‌توانید وارد حساب خود شوید و آن را کنترل کنید. در بازار بورس نیز شما به یک کد شناسایی نیاز دارید تا با استفاده از آن وارد حساب خود شده و فعالیت‌های بورسی‎تان را تحت نظارت و کنترل خود داشته باشید. در این مقاله قصد داریم سوالات کد بورسی چیست؟ چگونه کد بورسی بگیریم؟ و دیگر سوالات متداول و مرتبط با کد معاملاتی را پاسخ داده و اطلاعات مفصلی را در این رابطه با شما در میان بگذاریم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

کد بورسی چیست؟

منظور از کد بورسی چیست؟ این اولین سوالی است که در هنگام ورود به بازار بورس، در ذهن به وجود می‌آید. زمانی که شما قصد سرمایه‌ گذاری در بورس را داشته باشید، اولین اقدام دریافت کد بورسی است. این کد که به آن کد معاملاتی نیز گفته می‌شود، شناسه‌ای است که مختص شماست و هیچ فرد دیگری دارای این شناسه نیست.

کد بورسی در واقع کد شناسایی شما در بازار بورس است. شما تمام فعالیت‌های مرتبط با بورس را با استفاده از این کد انجام می‌دهید و به عبارتی دیگر، بازار بورس شما را با این کد می‌شناسد.
پس اگر بخواهیم به طور خلاصه به سوال کد معاملاتی چیست پاسخ دهیم، باید گفت که کد بورسی شناسه‌ای مختص شماست که تمام اقدامات بورسی شما از جمله خرید و فروش سهام با استفاده از آن انجام می‌گیرد.

شما بدون داشتن کد بورسی که به آن کد سهامداری نیز گفته می‌شود، به هیچ وجه نمی‌توانید در بازار بورس فعالیت کنید.

گفتنی است که کد بورسی از ترکیب سه حرف ابتدای نام خانوادگی افراد و 5 عدد که به صورت تصادفی به دست می‌آیند، تشکیل شده است. پس تا به اینجا تا حدودی متوجه شدید که کد بورسی چیست ...

کاربرد کد بورسی

زمانی که شما کد بورسی خود را دریافت کردید، به شما اجازه داده خواهد شد که در بازار بورس اقدام به خرید یا فروش سهام کنید. در واقع بعد از دریافت کد بورسی، شما عضو بازار بورس می‌شوید و می‌توانید در این بازار به عنوان یک سرمایه‌گذار فعالیت کنید. تمام فعالیت‌هایی که با استفاده از کد بورسی شما انجام می‌شود به شما منتسب است و در واقع این کد نامی است که در بازار بورس به شما داده شده است و هیچ فرد دیگری به این نام در بازار بورس وجود ندارد.

اینک بهتر است برای درک بهتر این موضوع که کد بورسی چیست مراحل دریافت آن را بدانید.

چگونه کد بورسی دریافت کنیم؟ (انواع روش‌های ثبت نام کد بورسی)

حال که متوجه شدیم کد بورسی چیست، احتمالا اکنون سوال شما این است که چگونه کد بورسی بگیریم؟ زمانی که افراد برای اولین بار قصد ورود به بازار بورس را دارند، این سوال را خواهند داشت که چگونه کد معاملاتی دریافت کنند. ثبت نام برای دریافت کد بورسی از طریق کارگزارها انجام می‌شود.

کارگزار در واقع واسط بین بازار بورس و افراد است. برای دریافت کد بورسی، شما می‌توانید به دو صورت عمل کنید. در روش اول، شما با مراجعه به یک کارگزاری، مراحل مورد نیاز برای ثبت نام کد بورسی را پشت سر می‌گذارید.

همچنین با توجه به توسعه اینترنت و همچنین گسترش روزافزون عضویت در سازمان بورس و به جهت تسهیل در انجام فرایند ثبت نام کد بورسی، امکان دریافت کد بورسی به صورت غیرحضوری نیز وجود دارد. با ارائه مدارک مورد نیاز، صدور کد بورسی انجام می‌شود.

معمولا در روش حضوری، مراحل ثبت نام با سرعت بیشتری انجام می‌شوند، اما در این روش شما زمانی را صرف حضور در کارگزاری می‌کنید. شما می‌توانید با توجه به شرایط خود، یکی از روش‌های ثبت نام کد بورسی را انتخاب کنید.

مقاله مرتبط : کارگزاری بورس چیست؟

مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و دریافت کد بورسی

در بخش قبل در پاسخ به این سوال که چگونه کد بورسی بگیریم، صحبت کردیم و روش‌های آن را مورد بررسی قرار دادیم، اما چه مدارکی برای صدور کد بورسی نیاز است؟

زمانی که شما به عنوان یک شخص حقیقی اقدام به ثبت نام کد بورسی می‌کنید، مدارک زیادی مورد نیاز نیست؛ اما در عوض در هنگام ثبت نام به عنوان یک شخص حقوقی به مدارک متعددی نیاز خواهد بود. در اینجا به مدارک مورد نیاز برای ثبت نام کد بورسی اشاره می‌کنیم.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی

  • فرم احراز هویت اشخاص حقیقی

  • شماره حساب بانکی و شماره شبای آن

لازم به ذکر است که اگر شما بخواهید در بازار بورس به صورت آنلاین اقدام به معامله کنید، در ابتدا بایستی فرم کد آنلاین را تکمیل کنید. به علاوه برای انجام معاملات آنلاین، حداقل 18 سال سن و مدرک دیپلم مورد نیاز است.

در صورتی که شما مدرک دیپلم یا بالاتر نداشته باشید، نمی‌توانید به انجام معاملات به صورت آنلاین اقدام کنید. پس چنانچه قصد انجام معاملات آنلاین را دارید، فرم کد آنلاین و حداقل مدرک دیپلم نیز از جمله مدارک مورد نیاز شما برای دریافت کد بورسی خواهند بود.

مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی:

  • تصویر روزنامه رسمی آگهی تاسیس

  • کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی تغییرات

  • کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی در خصوص اعضای هیئت مدیره و دارندگان امضای مجاز

  • کپی صورت‌های مالی تایید شده توسط حسابرس قانونی

  • تصویر اساسنامه

  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره

  • فرم تکمیل شده تعهدنامه

  • فرم مشخصات اشخاص حقوقی

تا به اینجا مفاهیم اصلی برای پاسخ یه پرسش کد بورسی چیست را فرا گرفته‌اید. پس به سراغ گام بعدی خواهیم رفت.

آموزش گام به گام ثبت نام و دریافت کد بورسی

حال که می‌دانید کد بورسی چیست و روش‌های ثبت نام آن را متوجه شده‌اید، بهتر است مراحل مورد نیاز برای دریافت کد بورسی را مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی به منظور دریافت کد بورسی باید سه مرحله اصلی را پشت سر بگذارید که به ترتیب عبارت‌اند از ثبت نام در سامانه سجام، احراز هویت سجام و در پایان ثبت نام کارگزاری.

 

گام اول: ثبت نام در سامانه سجام

لازمه ثبت نام در سامانه سجام این است که درباره بورس اطلاعات اولیه داشته باشید و بدانید کد بورسی سجام چیست. بر اساس اعلام سازمان بورس تمامی افراد اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی که قصد ورود به بازار بورس را دارند، بایستی که به منظور دریافت کد بورسی در سامانه سجام ثبت نام کنند. این موضوع حتی افرادی را که قبلا در بازار بورس فعالیت داشته‌اند، شامل می‌شود و آن‌ها نیز باید در این سامانه ثبت نام کنند. سجام که مخفف عبارت سامانه جمع‌آوری اطلاعات مشتریان است، با هدف یکپارچه‌سازی اطلاعات مشتریان ایجاد شده است.

برای ورود به سامانه سجام می‌توانید از وب سایت این سامانه یا اپلیکیشن‎‌های موجود استفاده کنید. ورود به سامانه را می‌توانید شخصا انجام دهید و یا اینکه در کافی نت‌ها یا دیگر مراکز خدماتی اقدام کنید. برای تکمیل ثبت نام در سامانه سجام و پر کردن فرم‌های مورد نیاز، به سه دسته اطلاعات نیاز خواهید داشت.

در ابتدا اطلاعات شخصی که شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره شناسنامه و موارد این چنینی می‎شود. همچنین به اطلاعاتی برای ایجاد ارتباط با شما نیاز خواهد بود که شامل مواردی مانند شماره تلفن، کد پستی و آدرس محل سکونت می‌‎شود. اطلاعات بانکی دیگر اطلاعات مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه سجام است که شماره حساب، نام بانک، نام و کد شعبه و شماره شبای شما را شامل می‌شود.

راهنمای کامل ثبت نام در سامانه سجام را می توانید در مقاله سجام چیست بخوانید.

گام دوم: احراز هویت در سامانه سجام

بعد از اینکه در سامانه سجام ثبت نام کردید، باید در این سامانه احراز هویت شوید. احراز هویت در دفاتر پیشخوان دولت انجام می‌شود. برای اینکه احراز هویت شما تایید شود، باید دارای شرایطی باشید. در صورت نداشتن هر یک از این الزامات، امکان احراز هویت نیست. شرایط و الزامات مورد نیاز برای احراز هویت در سامانه سجام عبارت‌اند از:

  • حداقل 18 سال سن

  • دارا بودن کارت ملی هوشمند یا رسید آن

  • معتبر بودن مدارک و متعلق بودن آن‌ها به فرد متقاضی

  • انجام فرایند ثبت نام و احراز هویت توسط فرد متقاضی

  • رعایت پوشش اسلامی در تصاویر

فرایند احراز هویت غیرحضوری برای هر فرد با یک کد ملی مشخص، تنها برای یک بار قابل انجام است و فرد نمی‌تواند بیش از یک بار با یک کد ملی اقدام به احراز هویت کند. همچنین برای انجام فرایند احراز هویت و ورود به سامانه سجام بایستی که از داخل کشور اقدام کنید. گفتنی است که فرد متقاضی باید دارای شخصیت حقیقی باشد. امروزه افراد زیادی هستند که قصد فعالیت در بورس و احراز هویت خود را دارند اما حتی نمی‌دانند کد بورسی چیست. خواندن این متن به شما کمک می‌کند که با فهم اولیه مناسبی به بازار سرمایه قدم بگذارید.

گام سوم: ثبت نام در کارگزاری

کارگزاری‌ها مراکزی هستند که معاملات بورسی به واسطه آن‌ها انجام می‌شود. در واقع افراد نمی‌توانند به صورت مستقیم اقدام به خرید و فروش سهام کنند و این فرایند باید توسط یک کارگزاری به عنوان یک واسطه‌گر انجام شود. شما با مراجعه به این مراکز و اقدام به نام‌نویسی، می‌توانید فرایند ثبت نام کد بورسی را تکمیل کنید. لازم است قبل از مراجعه به کارگزاری بدانید کد بورسی چیست. برخی کارگزاری ها امکان ثبت نام آنلاین را برای مشتریان فراهم کرده‌اند تا شما بتوانید به راحتی و به صورت آنلاین ثبت نام خود را انجام دهید. پس از ثبت نام، کارگزاری اطلاعات شما را به سازمان بورس ارسال می‌کند تا کد بورسی شما صادر شود.

می توان چند کد بورسی دریافت کرد؟

پاسخ ما به سوال کد بورسی چیست در ابتدای مطلب، به طور واضح نشان می‌دهد که امکان دریافت چند کد بورسی وجود ندارد. همان گونه که بیان کردیم، کد بورسی در واقع کد شناسایی شما در بازار بورس است و سازمان بورس شما را با این کد می‌شناسد. به همین جهت هر فرد می‌تواند تنها دارای یک کد بورسی باشد و کد بورسی هیچ کس شبیه کد بورسی فردی دیگر نخواهد بود. لازم به ذکر است که این امکان برای شما وجود دارد که در کارگزاری‌های مختلف ثبت نام کنید و چندین حساب آنلاین داشته باشید، اما شما باید در همه آن‌ها با استفاده از یک کد بورسی که کد شناسایی شماست، فعالیت کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
محمد مشک آبادی
 ارسال شده در : یکشنبه 21 خرداد 1402

سلام خدمت همه عوامل کارگزاری - ممنون از تمام زحمات و خدمات و آموزشهای مفید و ارزشمند تان .

مدیر سایت
 ارسال شده در : یکشنبه 21 خرداد 1402

سلام و احترام از رضایت شما خوشحالیم.

مهناز توران
 ارسال شده در : دوشنبه 16 خرداد 1401

ممنون بابت اطلاعات اولیه ای که درباره سرمایه گذاری و دریافت کدبورسی دادید، از خواندنش لذت بردم. من روش محاسبه درصد سود خرید و فروش رو بلد نیستم و همیشه ترس از انجام معامله داشتم

مدیر سایت
 ارسال شده در : دوشنبه 15 اسفند 1401

خوشحالیم که مفید واقع شده، پیروز و موفق باشید.