کارگزار بورس کیست✔️ بهترین کارگزار بورس ایران

چرا بازار بورس به کارگزار احتیاج دارد؟ کارگزار بورس چه نقشی ایفا می کند؟ ما در ادامه این مطلب وظایف کارگزار بورس را به شما معرفی کرده ایم.
کارگزار بورس کیست✔️ بهترین کارگزار بورس ایران
  0
 8409
امتیاز کاربران 0/0 از 5

زمانی که درباره کاری تخصص کافی ندارید، بهتر است آن را به کاردان بسپارید. کسی که در ازای دریافت هزینه‌ای، به نمایندگی از شما کارها را انجام می‌دهد تا شما را به سود موردنظر برساند. یکی از حوزه‌های تخصصی در بازار ایران، معامله در بازار بورس است. برای موفقیت در این بازار شخص باید زمان مناسب برای خرید و فروش را تشخیص داده و بهترین کالا را خریداری کند. در این فرایند کارگزاران بورس به شما کمک می‌کنند. در واقع در پاسخ به سوال کارگزار بورس کیست باید بگوییم که کارگزار یک واسطه برای انجام معامله به نمایندگی از مشتریان است. در ادامه این مقاله به این سوال پاسخ کامل‌تری می‌دهیم و وظایف کارگزار بورس را نیز بررسی می‌کنیم.

کارگزار بورس کیست؟

حتما برای شروع فعالیت در بازار بورس و معامله در این بازار به شما گفته شده که باید به یک کارگزاری معتبر مراجعه کنید. اگر نمی‌دانید کارگزار بورس کیست تا پایان این بخش با ما همراه شوید.
کارگزار بورس یک شرکت یا شخص حقوقی است که به نمایندگی از مشتریان خرید و فروش اوراق بهادار و سهام را انجام می‌دهد. این شرکت‌ها برای شروع فعالیت نیازمند اخذ مجوز از سازمان بورس هستند و باید در کانون کارگزاران بورس نیز عضو شوند. شاغلان کارگزاری باید در تحلیل بازار بورس و تشخیص زمان مناسب برای معامله تبحر داشته باشند و بتوانند با تکیه بر مسائل مالی و فنی مشتریان خود را به سود برسانند.

مقاله مرتبط : آموزش گام به گام تحلیل تکنیکال

کارگزاران بورس در دو دسته قرار می‌گیرند:

  1. دسته اول که کارگزاران ارائه‌دهنده خدمات کامل هستند، علاوه بر معامله سهام و اوراق بهادار، خدمات مشاوره‌ای نیز ارائه می‌دهند. سرمایه‌گذاران مبتدی می‌توانند با استفاده از این خدمات با چم و خم کار آشنا شوند و در اثر بی‌تجربگی سرمایه خود را از دست ندهند.

  2. دسته دوم نیز کارگزاران تخفیفی هستند که تنها خدمات خرید و فروش سهام را ارائه می‌دهند.

مقاله مرتبط : کارگزاری چیست؟

چرا بازار بورس به کارگزار احتیاج دارد؟

بازار بورس یک بازار کاملا تخصصی است و برای موفقیت در آن باید از روش‌های صحیح معامله اطلاع داشت. به همین دلیل نیاز به مرجعی است که در ابتدای کار و حتی زمانی که به شخصی حرفه‌ای تبدیل شدید، به شما مشاوره‌هایی کارآمد و متناسب با شرایط بازار را بدهد. پس بهتر است با ژست‌های کارگزار بورس کیست و من خودم می‌توانم از پس انجام معاملات بربیایم، سرمایه خود را هدر ندهید.

اگر هیچ تجربه‌ای از فعالیت در بازار بورس ندارید یا همه فعالیت‌های قبلی شما در این بازار با شکست روبه رو شده است، حتما به کارگزاری بورس مراجعه کنید. آنها می‌توانند شما را برای موفقیت در این بازار راهنمایی کنند.

علاوه بر این بعضی شرکت‌هایی که زیر نظر سازمان بورس و اوراق بهادار کشور فعالیت می‌کنند، سهام خود را تنها از طریق کارگزاری می‌فروشند. چراکه معامله از طریق شرکت‌های شناخته شده و دارای مجوز فرمی کاملا قانونی دارد و در صورتی که مشکلی برای سرمایه فرد به وجود آید، کاملا قابل پیگیری است.

بنابراین کارگزاری بورس مرجعی قانونی و قابل اطمینان است که مثل بانک می‌تواند از سرمایه شما محافظت کند و در صورت از دست رفتن سرمایه باید پاسخگو باشد.

مقاله مرتبط : کدال چیست؟

چگونه یک کارگزار مناسب انتخاب کنیم؟

بعد از آشنایی با این موضوع که کارگزار بورس کیست بهتر است به سراغ این برویم که چطور می‌توان یک کارگزاری مناسب انتخاب کرد. وظایف کارگزار بورس کاملا مشخص است؛ بنابراین می‌توان گفت که هر کارگزاری که به وظایف خود آگاه بوده و آنها را به درستی انجام دهد، یک کارگزار مناسب است؛ اما ویژگی‌های دیگری نیز هست که نشان می‌دهد آیا به سراغ یک کارگزاری مناسب رفته‌اید یا خیر؟ در ادامه این بخش تعدادی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها را بیان می‌کنیم.

  • خدمات و تسهیلات ارائه شده

کارگزاری‌های مختلف در بازار بورس، خدمات مختلفی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. در درجه اول برای انتخاب یک کارگزاری مناسب باید بدانید که چه نیازهایی دارید و بعد با بررسی خدمات و تسهیلات کارگزاری، مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید.

همان طور که گفتیم بعضی از کارگزاری‌ها به شما خدمات مشاوره‌ای ارائه می‌دهند؛ بنابراین آنها برای افراد بی‌تجربه و مبتدی بهترین گزینه هستند. بعضی دیگر نیز ممکن است با دریافت وکالت از طرف شما معامله کنند یا برای انجام معاملات با خود شما مشورت کنند. این کارگزاری‌ها مخصوص افرادی است که وقت کافی برای تحلیل نداشته و در بازار بورس حرفه‌ای شده‌اند.

  • اعتبار و سابقه درخشان فعالیت

برای اینکه مطمئن شوید که کارگزار انتخابی شما به وظایف کارگزار بورس اشراف کامل دارد و می‌داند که در قبال سرمایه شما چه مسئولیت‌هایی را باید بپذیرد، به سایت سازمان بورس و اوراق بهادار مراجعه کنید. در این سایت لیست کاملی از کارگزاری‌های دارای مجوز ارائه شده است. این لیست بر اساس میزان اعتبار و رتبه‌بندی شرکت‌ها مرتب شده است. پس می‌توانید به سرعت به بهترین کارگزاری حاضر در محل زندگی خود برسید.

  • دسترسی همیشگی

شما باید در هر شرایطی و از هر جایی بتوانید به کارگزاری خود دسترسی پیدا کنید. اگر نمی‌دانید که بهترین کارگزار بورس کیست بهتر است در فضای آنلاین درباره آنها جستجو کنید. شرکت کارگزاری که امکان معامله، مشاوره یا دسترسی آنلاین را برای مشتریان خود فراهم کرده باشد، شرکت خوبی است. البته کارگزار مناسب کارگزاری است که در نزدیکی محل زندگی شما نیز شعبه داشته باشد تا در صورت بروز هر مشکلی در خدمات غیرحضوری بتوانید برای حل مشکلات خود به شعبه مراجعه کنید.

  • کارمزد معقول‌تر

کارگزاری‌ها برای انجام معاملات از طرف شما، کارمزد دریافت می‌کنند. معمولا سازمان بورس کشور تعرفه کارمزدها را هر سال تعیین می‌کند؛ اما برخی کارگزاری‌ها برای جذب مشتری، بر روی تعرفه‌های اعلام شده تخفیف می‌گذارند. به همین دلیل نرخ کارمزد را نیز می‌توان یکی از معیارهای اصلی برای سنجش عیار کارگزاری دانست.

مقاله مرتبط : کاربرد فیبوناچی

آشنایی با وظایف کارگزار بورس

اگر هنوز نمی‌دانید که بهترین کارگزار بورس کیست مطالعه این بخش را از دست ندهید. زمانی که شما با وظایف کارگزار بورس آشنا شوید، می‌توانید متوجه شوید که آیا یک کارگزاری کار خود را به درستی انجام می‌دهد یا خیر. پس می‌توانید آن را به عنوان نماینده خود در بازار بورس انتخاب کنید. مهم‌ترین وظایف کارگزاران بورس را در ادامه این بخش آورده‌ایم.

  • خدمات مشاوره‌ای

مشخص است که یکی از اصلی‌ترین وظایف کارگزاری بورس، راهنمایی درست سرمایه‌گذاران است. سرمایه‌گذاران باید بدانند که برای شروع کار چه میزان سرمایه‌ای را وارد بازار کنند و از نحوه معامله و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلف مطلع شوند. به علاوه آنها باید روش‌های مختلف کسب درآمد از بازار بورس را بشناسند و متناسب با سرمایه و شرایط خود بهترین روش را انتخاب کنند. البته کارگزار بورس تنها خدمات مشاوره‌ای را به سرمایه‌گذاران حقیقی یا حقوقی در بازار ارائه نمی‌دهد. این شرکت‌ها به سازمان‌ها یا شرکت‌هایی که به تازگی مجوز ورود به بازار بورس را دریافت کرده‌اند، در خصوص نحوه انتشار اوراق و قیمت‌گذاری سهام، چگونگی افزایش سرمایه و ... مشاوره ارائه می‌کنند.

  • انجام معامله

کارگزاری‌ها می‌توانند با دریافت وکالت از سرمایه‌گذار به طور کامل از طرف او همه معاملات را انجام دهند و تنها سود حاصل از معاملات را به حساب سرمایه‌گذار واریز کنند. البته بعضی سرمایه‌گذاران حرفه‌ای ترجیح می‌دهند که قبل از انجام هر معامله با آنها هماهنگ شود. منظور از انجام معامله توسط کارگزاری، خرید و فروش سهام، اوراق بهادار، حق تقدم سهام، معاملات آتی و اوراق مشتقه است. این معاملات ممکن است در بازار بورس یا فرابورس به صورت آنلاین یا آفلاین انجام شوند.

  • بازارگردانی اوراق بهادار

گاهی ممکن است که بر هم خوردن تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار باعث افزایش یا کاهش ناگهانی قیمت‌ها و سود و زیان غیرطبیعی شود.
در چنین شرایطی این یکی از وظایف کارگزاری بورس است که با کسب مجوزهای لازم برای عرضه و تقاضا به تنظیم بازار کمک کرده و از نوسانات قیمت جلوگیری کند. با این کار بازار به ثبات خواهد رسید و سرمایه‌گذاران با خیال راحت به فعالیت خود در بورس ادامه می‌دهند.

  • ثبت سوابق بازار

کارگزار موفق کارگزاری است که سوابق همه معاملات و نقل و انتقال‌های انجام گرفته را به طور دقیقی نگهداری کند. این سوابق در تحلیل بهتر بازار و انتخاب اوراق برای مشتریان به کمک کارشناسان کارگزاری می‌آیند.

کارگزار بورس چطور کسب درآمد می کند؟

کارگزاران بورس برای انجام معامله از طرف شما کارمزد دریافت می‌کنند و این یکی از اصلی‌ترین منابع درآمدی آنها است. به همین دلیل می‌توان گفت که درآمد کارگزاران بورس در بازار به شاخص‌های بورس وابسته نیست و این حجم معاملات است که تعیین می‌کند هر کارگزاری چقدر از این بازار سود می برد. البته ارزش معاملات نیز بر روی درآمد آنها تأثیرگذار است. طبیعتا هرچه ارزش معامله بیشتر باشد، کارمزد بیشتری نصیب کارگزاری خواهد شد.

علاوه بر این کارگزاری‌ها برای ارائه خدمات مشاوره‌ای و آموزشی نیز از مشتریان خود هزینه‌هایی را دریافت می‌کنند. این خدمات می‌تواند ساده و عمومی یا پیچیده و تخصصی باشد. موارد مشاوره‌ای پیچیده‌تر مخصوص افرادی است که سرمایه‌های کلانی دارند و به بازار بورس به عنوان یک فعالیت جدی نگاه می‌کنند. کارگزاری‌ها خدمات مشاوره‌ای را به شرکت‌های عرضه‌کننده سهام در بورس نیز ارائه می‌دهند.

سخن پایانی

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که کارگزار بورس کیست و چگونه می‌تواند کسب درآمد کند. همچنین به شرح وظایف کارگزار بورس پرداختیم. اگر به عنوان یک سرمایه‌گذار در بازار بورس فعالیت می‌کنید، حتما باید با این موارد آشنا باشید تا سرمایه خود را به شخص قابل اعتمادی بسپارید. همچنین اگر قصد دارید کارگزار بورس را به عنوان شغل خود انتخاب کنید، با خواندن این مطلب تا حدی از بایدها و نبایدهای این شغل آگاه شده‌اید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha