سامانه کدال چیست؟آموزش و معرفی ویژگی های مهم☀️

اهمیت سامانه کدال چیست؟ مهم‌ترین کاربردهای سایت کدال کدامند؟ ما در این مطلب، کدال و مهمترین اهداف و فرایندهای سامانه را به شما معرفی کرده‌ایم.
سامانه کدال چیست؟آموزش و معرفی ویژگی های مهم☀️
  2
 7059
امتیاز کاربران 4/0 از 5

سرمایه‌گذاری در بازار بورس برای بسیاری افراد می‌تواند یک حرکت تعیین‌کننده باشد که تمام زندگی آن‌ها را دچار تحول می‌کند. بنابراین، آشنایی با این بازار و کسب اطلاعات موثق و مفید درباره شرکت‌ها و وضعیت آن‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین منابع برای دریافت این اطلاعات، سامانه کدال است. آگاهی از جزئیات بازار به سرمایه‌گذاران و فعالان این بازار مالی قدرت تحلیل بیشتری می‌دهد و زمینه لازم برای یک سرمایه‌گذاری منطقی را ایجاد می‌کند. اما همان‌طور که بیان شد، این اطلاعات باید موثق و دقیق باشند. به همین دلیل، با پیشرفت تکنولوژی در سال 1384 قانونی به تصویب رسید که زمینه لازم برای فعالیت آنلاین بازار بورس را فراهم کرد و از سال 1386 به بعد، تمام شرکت‌های عضو این بازار مالی موظف به ارائه تمامی گزارش‌های خود در سایت کدال (CODAL.ir) شدند.

سامانه کدال چیست؟

سامانه کدال بورس چیست؟ کدال یا CODAL مخفف Comprehensive Database Of All Listed companies به معنی پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته‌شده است که به‌ عنوان سازمان اطلاع‌رسانی ناشران نیز شناخته می‌شود. ناشران که همان شرکت‌های عضو بازار مالی بورس، فرابورس و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند، موظف به ارائه گزارش‌های دوره‌ای ماهانه، سه ماه و سالانه و انتشار اطلاعات موثق در سایت کدال هستند.

این سایت در تمامی کشورهای جهان دارای اصول و قواعد ثابت و یکسان است و تحت نظارت سازمان بورس کشور اعتبار و رسمیت پیدا می‌کنند. اما محتوای سامانه کدال چیست؟ در این سایت تمام اطلاعات مربوط به سازمان بورس، اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی، اطلاعات اوراق بهادار و سهام شرکت‌ها و سازمان‌ها و تمامی اخبار حول محور بازار بورس ازجمله پرداخت سود و افشای اطلاعات، آگهی دعوت مجمع و ... در دسترس افراد قرار می‌گیرد. این اطلاعات هر کدام به شکلی می‌توانند در تصمیم‌گیری سهامداران و سرمایه‌گذاران، تحلیل دقیق‌تر بازار و پیش‌بینی آینده آن مؤثر واقع شوند.

کاربرد سامانه سایت کدال چیست؟

سایت کدال یک پایگاه اطلاعاتی جامع و قابل‌ اعتماد برای تمامی فعالان بازارهای مالی است که گزارش مالی اخبار و اطلاعات کامل و دقیقی درباره تمام شرکت‌های پذیرفته‌ شده در این بازارها را به فعالان و تحلیلگران ارائه می‌دهد. تمام سرمایه‌گذاران به امید افزایش سرمایه خود و کسب بازدهی بالا از آن، پا به بازار بورس می‌گذارند. اما چه اتفاقی می‌افتد که ناگهان قیمت سهام یک شرکت سقوط کرده و سهامداران خود را با ضرر و زیان مواجه می‌کند؟ آیا می‌توان جلوی این زیان را گرفت؟

کاربر سامانه کدال در همین‌ جا مشخص می‌شود. سرچشمه بیشتر نوسانات قیمت سهام را می‌توان در رخدادها و اخبار درون شرکت پیدا کرد. با تحلیل اخبار و اعداد و رقم‌های ثبت‌شده در گزارش‌های دوره‌ای شرکت‌ها می‌توان احتمال جلوگیری از زیان و افزایش بازدهی سرمایه را افزایش داد. بنابراین، سامانه کدال به شفاف‌سازی اطلاعات مرتبط با شرکت‌های عضو بازارهای مالی می‌پردازد و بررسی دقیق و تصمیم‌گیری بهتر را برای سرمایه‌گذاران امکان‌پذیر می‌کند.


بیشتر بخوانید: سامانه سجام چیست


این سایت در واقع به منظور حمایت از سرمایه‌گذاران و فعالان بازارهای مالی راه‌اندازی شده است و به اداره و توسعه یک بازار شفاف، منصفانه و کاملاً کارآمد در بازار اوراق بهادار ایران می‌پردازد.

معرفی فرآیندهای اصلی سامانه کدال

تمامی فعالیت‌های صورت گرفته در این سامانه در جهت اطلاع‌ رسانی شفاف و دقیق به فعالان انجام می‌شود. بنابراین، تمامی فرآیندهای این سایت باید از یکپارچگی و دقت بالایی برخوردار باشند. در موارد زیر می‌خوانید که فرآیندهای اصلی سامانه کدال چیست:

  • ساماندهی، ارائه و ثبت گزارش‌ها توسط ناشران

  • دریافت گزارش‌ها از جانب سایت کدال

  • ذخیره‌سازی و بازیابی تمامی گزارش‌های دریافت شده

  • تحلیل و بررسی گزارش‌های به‌ وسیله کارشناسان سازمان بورس و نظارت دقیق بر آن‌ها

  • خارج کردن اطلاعات مختلف از گزارش ناشران

  • انتشار و اعلام تمام اطلاعات به فعالان، سرمایه‌گذاران و مردم

آشنایی با اهداف اصلی طراحی و بکارگیری کدال

آنچه واضح است، انجام بسیاری از فعالیت‌ها و ارائه اطلاعات دقیق با هدف افزایش شفافیت بازار و آگاهی فعالان است. بنابراین، حمایت این سامانه از سرمایه‌گذاران که مهره‌های با ارزش این بازار هستند بر کسی پوشیده نیست. اما به‌ صورت جزئی‌تر می‌توان اهداف و کاربرد سایت کدال را در موارد زیر آورد:

  • کدال در سرعت بخشیدن به اطلاع‌رسانی ناشران اوراق بهادار و افشای اطلاعات نقش حیاتی دارد.

  • روند تهیه و انتشار اطلاعات و گزارش‌های دریافت شده از ناشران در نبود سامانه کدال می‌توانست بسیار دشوارتر و زمان‌بر باشد.

  • بهینه‌سازی فرایندهای دریافت گزارش‌ها و ارائه گزارش‌های بر پایه اصول و قواعد جهانی بازارهای مالی با استفاده از این سامانه میسر شده است.

  • دسترسی آسان مردم و فعالان بازارهای سرمایه به اطلاعیه‌ها و بهبود روزافزون این شرایط ازجمله اهداف دیگر این سامانه به شمار می‌آید.

  • سامانه کدال همواره به دنبال راهی برای بهبود نظارت بر نحوه ارائه و افشای اطلاعات است. 

  • کاهش دوره‌های دریافت گزارش‌ها از ناشران و افزایش دقت در محاسبه، نظارت، تحقیق و تحلیل اطلاعات را نیز در میان لیست اهداف این سایت می‌توان یافت. 

  • با سامانه کدال هماهنگی میان واحدهای درون‌سازمانی و برون‌سازمانی امکان‌پذیر می‌شود.

  • کیفیت ارائه اطلاعات به عموم باوجود سامانه کدال و اهداف آن، در سطح بالاتری قرار می‌گیرند.


بیشتر بخوانید: تریدر کیست


سامانه کدال چه گزارش‌هایی را منتشر می‌کند؟

گزارش‌های متنوعی از طریق سامانه کدال منتشر می‌شوند که هر یک از آن‌ها به طریقی در تصمیم‌گیری و رفتار سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارند. مهم‌ترین گزارش‌های سامانه کدال شامل موارد زیر هستند:

  1. صورت‌های مالی میان‌ دوره و پایان دوره

شرکت‌های پذیرفته ‌شده در بازار بورس و اوراق بهادار وظیفه ‌دارند صورت‌های مالی خود را در پایان هر دوره سه ‌ماهه انتشار دهند. به‌این ‌ترتیب، این گزارش‌ها با عنوان اطلاعات صورت‌های مالی میان‌ دوره‌ای 3 ماهه، 6 ماهه، 9 ماهه و گزارش سال مالی که در پایان 12 ماه ارائه می‌شوند، در سامانه کدال ثبت می‌شوند. این اطلاعات در دسترس سهامداران قرار می‌گیرد تا شفاف‌سازی‌های لازم برای تحلیل دقیق انجام‌گرفته شوند.

  1. گزارش ماهیانه

شرکت‌های عضو بازار بورس از سال 1395 تا به امروز موظف به انتشار گزارشی مبنی بر گزارش ماهانه هستند. میزان فروش، حجم و نرخ فروش، ارزش ریالی فروش کل و خدمات ارائه ‌شده طی هر دوره یک ‌ماهه، در پایان دوره از جانب ناشر منتشر می‌شوند تا اطلاعات این سامانه از دقت، جزئیات و شفافیت بیشتری برخوردار شوند.

  1. گزارش هیئت ‌مدیره

این گزارش به ‌صورت سالانه و از جانب اعضای هیئت ‌مدیره منتشر می‌شود تا شرحی از وضعیت شرکت در زمان حال و آینده را به سهامداران و فعالان این بازار ارائه دهد. اطلاعات این گزارش با توجه به منطقی بودن یا نبودن پیش‌ بینی‌ها در مقایسه با وضعیت فعلی شرکت، می‌توانند در تصمیمات سهامداران تأثیر چشمگیری داشته باشند.

  1. گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف

گزارش اطلاعات با اهمیت گروه الف در واقع اقدام به افشای اطلاعات مؤثر بر آن‌ها و تغییرات سود هر سهم توسط شرکت‌ها است. این گزارش از سال 96 و در حدود 4 سال است در سامانه کدال منتشر می‌شود.

  1. گزارش اطلاعات با اهمیت گروه ب

این گزارش، اطلاعات دیگری از جانب شرکت‌ها است که تأثیر مستقیم بر سود هر سهام اعمال نمی‌کنند؛ بااین‌حال، اطلاع‌رسانی آن‌ها به سهامداران الزامی است.

  1. گزارش تفسیری مدیریت

همراه با صورت‌های مالی میان ‌دوره‌ای، گزارش دیگری به‌ عنوان گزارش تفسیری مدیریت از جانب شرکت‌ها منتشر می‌شود. مدیریت در این گزارش به شرح انتظارات خود از فروش می‌پردازد.

  1. یادداشت‌های همراه صورت مالی

گزارشی تحت عنوان یادداشت‌های همراه صورت مالی در سامانه کدال منتشر می‌شود که شامل گزارش‌های حسابرسی شده شرکت هستند. اطلاعات این گزارش توسط یک حسابرس مستقل از شرکت و کاملاً مورد تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار تدوین و منتشر می‌شوند.

  1. گزارش افزایش سرمایه 

شرکت‌های عضو بازار مالی برای افزایش سرمایه ملزم به تشکیل مجمع فوق‌العاده می‌شوند. به منظور تشکیل ایران مجمع، این شرکت‌ها باید چندین گزارش ارائه دهند که در قالب اطلاعیه‌های کدال در معرض دید عموم قرار می‌گیرند.

  1. آگهی دعوت به مجامع و تصمیمات

در صورت تشکیل هرگونه مجمع، الزامی است که گزارش‌هایی مبنی بر زمان و مکان برگزاری آن از 10 روز قبل به اطلاع سرمایه‌گذاران برسند. این مجمع می‌تواند مجمع عادی سالیانه، افزایش سرمایه، انتخاب هیئت‌ مدیره یا هر مجمع دیگری باشد که در میان اختیارات هیئت ‌مدیره قرار می‌گیرد. بعد از برگزاری مجمع نیز باید گزارش‌هایی مبنی بر تصمیمات اخذ شده و نتایج به‌دست‌آمده از آن به اطلاع همه رسانده شوند.

سخن پایانی

اطلاعات شفاف، دقیق و به ‌موقع همان چیزی است که شیرازه اعتماد را می‌سازد. برای سرمایه‌گذاری در یک بازار مالی و شرکت‌های عضو آن نیز اعتماد حرف اول و آخر را می‌زند. بنابراین، همواره به وجود یک پایگاه اطلاعاتی جامع و قابل‌ اعتماد نیاز است تا تحلیل‌ها و تصمیم‌گیری‌ها با آگاهی کامل و به ‌صورت منطقی انجام شوند. کاربرد سامانه کدال به ‌واسطه شفاف‌سازی‌های عالی و به ‌موقع در سطح بالایی قرار دارد.

با استفاده از این مطلب دریافتید که سامانه کدال چیست و چه کاربرد و اهدافی دارد. بنابراین، شما نیز مانند تحلیلگران می‌توانید به ‌درستی از اطلاعات و گزارش‌های ثبت ‌شده در سامانه کدال بهره بگیرید و با استفاده از شفافیت بازار، تصمیماتی در جهت معاملات پرسود و افزایش بازدهی سرمایه خود اتخاذ کنید.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha


دیدگاه کاربران
N.Tabrizi
 ارسال شده در : پنجشنبه 30 تیر 1401

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان خوب و مهربان با سپاس از مطالب خوب و موثر ارائه شده و... امیدوارم و موفق و پاینده باشید

مدیر سایت
 ارسال شده در : دوشنبه 15 اسفند 1401

ادب و احترام، خوشحالیم که مفید واقع شده. ممنون از همراهی شما