فیبوناچی|آموزش تحلیل تکنیکال☀️

در این مقاله می‌خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که فیبوناچی چیست و چگونه می‌تواند بر امور مالی ما تاثیر بگذارد. آموزش انواع ابزارهای فیبوناچی را در sdbroker بخوانید.
 فیبوناچی|آموزش تحلیل تکنیکال☀️
  0
 9289
امتیاز کاربران 0/0 از 5

می‌توان گفت که پدیده‌های طبیعی تا حد زیادی می‌توانند بر تمام قوانین حاکم بر دنیای ما، حتی بر قوانین مالی نیز تاثیر بگذارند. این همان نکته‌ای بود که لئوناردو فیبوناچی، دانشمند ایتالیایی به ‌خوبی به آن پی برد و تلاش کردند تا آن را در قالب یک دنباله از اعداد، به جهانیان معرفی کند. دنباله‌ای که در درون خود، یک نسبت بسیار مهم و طلایی را پنهان کرده است. نسبتی که تقریبا در تمامی پدیده‌های طبیعی وجود داشته و می‌تواند امور مالی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

همچنین خواهیم گفت که کاربرد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال چیست و چگونه می‌توان از تحلیل تکنیکال فیبوناچی برای تحلیل روند بازار و پیش‌بینی آن استفاده کرد.

فیبوناچی چیست؟

فیبوناچی یک دنباله بازگشتی از اعداد است. دو جمله اول در این دنباله یک بوده و سایر جملات از جمع دو جمله قبلی به دست می‌آیند. اما بیشتر افراد نمی‌دانند که راز تحلیل فیبوناچی چیست و چرا این دنباله در دنیای طبیعت، بورس و ریاضیات تا این حد اهمیت پیدا کرده است. نکته جالب درباره این دنباله این است که نسبت هر عدد به عدد قبل از خود، مقدار ثابتی در حدود 1.618 است که به عنوان نسبت طلایی شناخته می‌شود.

فیبوناچی این عدد بسیار شگفت‌انگیز و این نظم طبیعی را با بررسی یک پدیده بسیار ساده به دست آورد. او برای به دست آوردن این دنباله از اعداد، زادوولد خرگوش‌ها را ملاک قرار داده و آن‌ها را بررسی کرد. بر این اساس خرگوش‌های تازه متولد شده، حدود یک ماه بعد به بلوغ رسیده و توانایی زادوولد پیدا می‌کنند. اگر بارداری خرگوش ماده نیز حدود یک ماه طول بکشد، در ماه سوم ما دو جفت خرگوش خواهیم داشت. در این دنباله فرض شده که تعداد خرگوش‌های نر و ماده‌ای که به دنیا می‌آیند با هم برابر هستند و هیچ خرگوشی نمی‌میرد.

کاربرد فیبوناچی چیست و چگونه می‌تواند بر روندهای مالی نیز تاثیر بگذارد؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه می‌توان از دنیای زادوولد خرگوش‌ها، به دنیای مالی رسید؟ به عبارت بهتر کاربرد ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال چیست

زمانی که صحبت از تحلیل تکنیکال فیبوناچی در بازارهای مالی می‌شود؛ بسیاری از افراد حرفه‌ای در این بازار، به یاد یک تحلیل فوق‌العاده قدرتمند می‌افتند که می‌توان از ترازها و نمودارهای آن برای پیش‌بینی روندها بهره گرفت. یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در زمینه کاربرد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال مطرح می‌شود؛ قدرت همگرایی این ترازها با قرار گرفتن بر روی الگوهای زمانی است.
به عبارت بهتر معامله‌گران می‌توانند با قرار دادن ترازهای فیبوناچی بر روی الگوهای زمانی، بر روی بازار تاثیر گذاشته و سود خود را برداشت کنند.


بیشتر بخوانید : سجام چیست


برای اینکه بتوان سود بیشتری را از این معامله به دست آورد، باید در تحلیل تکنیکال تا حد زیادی حرفه‌ای شد. به همین دلیل است که در دنیای امروز همه معامله‌گران سعی دارند که به سوال فیبوناچی چیست و چه نقشی را در بازار سهام ایفا می‌کند، به دقیق‌ترین شکل ممکن پاسخ دهند. با پاسخ به این سوال، هر فرد خواهد فهمید که چه نقشی در بازار دارد و چگونه می‌تواند سکه را به نفع خود برگرداند. تحلیل تکنیکال فیبوناچی در بورس معمولا با درصدهای 38.2، 50 و 61.8 درصد انجام می‌شود. درصدهای بیشتر تنها در صورت لزوم به کار می‌روند. این درصدها را می‌توان از طریق بستن نسبت میان جملات مختلف فیبوناچی به دست آورد.

به عنوان مثال عدد 38.2 از تقسیم یک جمله به دو جمله پس از خود به دست می‌آید. البته درصد 50 به ‌طور رسمی در میان درصدهای فیبوناچی قرار ندارد. اما به دلیل کاربردی که در معاملات مختلف دارد، به عنوان یکی از درصدهای مهم در میان معامله‌گران جا افتاده است.

مقاله مرتبط : آموزش تحلیل تکنیکال

علت پرکاربرد بودن ابزار فیبوناچی در تحلیل تکنیکال

زمانی که شما قدم به بازار بورس و سایر بازارهای مالی گذاشته و می‌خواهید تحلیل تکنیکال را آغاز کنید؛ یکی از بهترین ابزارهایی که به شما معرفی می‌شود و باید آموزش ببینید، ابزار فیبوناچی است.

احتمالا در ابتدای کار از خود می‌پرسید که تفاوت دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال با فیبوناچی چیست و چرا این دنباله ساده از اعداد تا این حد در بازار مالی و تحلیل تکنیکال محبوبیت دارد. باید بدانید که تحلیل تکنیکال فیبوناچی راهی است که با استفاده از آن می‌توانید قطعیت تصمیم‌گیری خود را بهبود ببخشید. به عبارت بهتر با استفاده درست از این ابزار، می‌توانید تا 70 درصد مطمئن شوید که روند بازار را درست پیش‌بینی کرده‌اید و در جایگاه درستی قرار گرفته‌اید. البته باید بدانید که شاید کاربرد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال برای همه افراد آسان نباشد. زیرا فرایندهای موجود در این تحلیل قدری پیچیده هستند و در صورت عدم استفاده از یک آموزش خوب و کامل، فرد نخواهد توانست از دنباله فیبوناچی به ‌درستی استفاده کند.

این ویژگی همان‌طور که می‌تواند عیب تحلیل تکنیکال فیبوناچی به‌حساب آید، حسن آن نیز هست. زیرا در این صورت تعداد افرادی که می‌دانند فیبوناچی چیست و چگونه می‌توان از آن برای پیش‌بینی روند بازار استفاده کرد، کاهش پیدا می‌کند. در نتیجه شما با قرار گرفتن در این گروه می‌توانید از این ابزار قدرتمند به نفع خود استفاده کرده و تا حد زیادی از رقبای خود پیشی بگیرید.
به‌علاوه فیبوناچی می‌تواند نقاط مرجع قابل ‌اعتمادی را برای پیش‌بینی روند بازار در اختیار شما قرار دهد که به بهبود تجربه معامله‌گری شما کمک خواهد کرد.


بیشتر بخوانید : سامانه کدال چیست؟


انواع ابزارهای فیبوناچی

زمانی که فرایند آموزش تحلیل تکنیکال فیبوناچی را آغاز می‌کنید، یکی از مباحث بسیار مهم مطرح ‌شده این است که بهترین ابزار در فیبوناچی چیست و چگونه می‌توان از آن برای بررسی نمودارها و الگوهای زمانی استفاده کرد. ابزارهای فیبوناچی همان نقاط حمایت و قدرتی هستند که برای رسم آن‌ها از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. زمانی شما می‌توانید کاربرد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال را درک کرده و آن را به‌ درستی به کار ببندید که با ابزارهای آن آشنا شده و بتوانید از آن‌ها به‌ درستی استفاده کنید.در بازارهای مالی از ابزارهای فیبوناچی برای تحلیل ادامه روند و بازگشت استفاده می‌شود. مهم‌ترین نکته در استفاده از ابزارهای فیبوناچی درصدها هستند.

نکته بسیار مهم در استفاده از ابزارهای فیبوناچی در بورس این است که برای تشخیص زمان درست استفاده از هر ابزار، داشتن تجربه بسیار مهم است. تجربه در کاربرد فیبوناچی به کمک شما می‌آید و به شما کمک می‌کند تا درصدها و نقاط مهم را به‌درستی تشخیص دهید.

  1. معرفی فیبوناچی اصلاحی Fibonacci Retracement (RET)

 حال باید به پاسخ این سوال که مهم‌ترین ابزار برای کار در دنیای فیبوناچی چیست برگردیم. در حال حاضر می‌توان گفت که فیبوناچی اصلاحی یا EXT یک ابزار بسیار قدرتمند این نوع تحلیل تکنیکال است. با استفاده از این ابزار می‌توانیم بهترین نقطه را برای ورود به بازار از طریق تخمین نقطه پایان یک حرکت اصلاحی، پیش‌بینی کنیم.

برای به ‌کارگیری فیبوناچی اصلاحی در پیش‌بینی نقاط ورود، مهم‌ترین درصدها عبارت‌اند از: 23.6، 38.2، 50، 61.8 و 78.6 درصد. در این میان باید عدد 61.8 را به خاطر بسپارید. زیرا اینجا همان نقطه‌ای است که بیشتر حرکت‌های اصلاحی به آن ختم می‌شوند.

در پاسخ به این سوال که فلسفه استفاده از ابزار اصلاحی فیبوناچی چیست باید بگوییم که روند قیمت، در بعضی مقاطع زمانی خاص تمایل به اصلاح پیدا می‌کند. به همین دلیل زمانی که شما فیبوناچی اصلاحی را رسم می‌کنید؛ روند اصلاحی از کف و سقف تعریف ‌شده در این نمودار خارج نخواهد بود.

برای رسم فیبوناچی اصلاحی باید یک روند صعودی یا نزولی را در نظر بگیرید. واضح است که در روند صعودی، کف به سقف وصل شده و در روند نزولی، این مسئله برعکس خواهد بود. حالا باید منتظر بمانید تا سایر معامله‌گران در یکی از سطوح فیبوناچی واکنش نشان دهند.

همچنین باید همه پارامترهای حمایت و مقاومت را مورد بررسی قرار دهید. در اینجا است که درصدهای مهم فیبوناچی اصلاحی به کمک شما خواهند آمد و به شما خواهند گفت که باید بر روی چه ترازهایی تمرکز کنید. با توجه به تجربه‌ای که در کاربرد فیبوناچی در این نوع تحلیل دارید، خواهید فهمید که در چه مواقعی به کف قیمتی برخورد کرده و چگونه می‌توانید سطوح حمایت و مقاومت را به دست آورید. در هر گام از تحلیل تکنیکال فیبوناچی با استفاده از ابزار اصلاحی، باید دو نقطه را مشخص کنید که نشان‌دهنده یک حداقل و حداکثر هستند. سپس با اتصال این نقاط به یکدیگر می‌توانید سطوح مختلف را به دست آورده و فعالیت‌های خود را بر اساس آن‌ها تنظیم کنید.

  1. معرفی فیبوناچی خارجی Fibonacci Extension (EXT)

در این بخش می‌خواهیم به بررسی پاسخ این سوال بپردازیم که راهکار پیش‌بینی قیمتی در نمودار فیبوناچی چیست و چگونه می‌توان آن را رسم کرد؟ به همین دلیل است که می‌خواهیم ابزار فیبوناچی خارجی یا EXP را مورد بررسی قرار داده و شما را با شیوه رسم این ابزار آشنا کنیم. با استفاده از ابزار EXP می‌توان سطوح مقاومتی جدید هر سهم را پس از گذشتن از سقف قبلی شناسایی کرد.

برای رسم این ابزار باید کف را به نقطه حداکثر در سهم قبلی متصل کرد. به این ترتیب می‌توان نقاط مقاومت جدید را شناسایی کرد. به‌علاوه می‌توان روند برعکس را برای شناسایی سطوح جدید هر سهم نیز طی کرد. به این ترتیب اگر سهم از کف قبلی خود عبور کند؛ برقراری اتصال میان نقطه حداقل به حداکثر قبلی می‌تواند سطوح جدید هر سهم را به شما نمایش دهد.

  1. معرفی فیبوناچی انبساطی Fibonacci Expansion (EXP)

فیبوناچی انبساطی شبیه به فیبوناچی خارجی است. به عبارت بهتر می‌توان گفت که EXP یک نسخه اصلاح‌شده از EXT است. به همین دلیل روند رسم این دو ابزار تا حد زیادی به یکدیگر شباهت دارد.

یک کاربرد فیبوناچی انبساطی این است که می‌توان از آن برای به دست آوردن حالت خارجی و شناسایی نقاط مقاومتی نیز استفاده کرد. به این ترتیب می‌توان از حالت‌های خارجی به‌دست‌آمده و نقاط مقاومتی شناسایی ‌شده، در تحلیل تکنیکال فیبوناچی بهره گرفت و بیشترین فایده را از روندهای صعودی و نزولی نصیب خود کرد.

  1. معرفی فیبوناچی پروژکشن Fibonacci Projection (PRO)

در دنیای امروز بازارهای مالی دیگری به ‌جز بورس در جهان مشغول به فعالیت هستند که هر یک بستر، سخت‌افزار و نرم‌افزار خاص خود را دارد. اما نکته جالب اینجا است که در همه آن‌ها می‌توان به اقتضای شرایط، پاسخ درخوری را برای سوال فیبوناچی چیست ارائه داد و از ابزارهای تحلیل تکنیکال فیبوناچی برای موفقیت در آن‌ها بهره گرفت. به همین دلیل است که باید با نام ابزارهای فیبوناچی در این بسترها نیز آشنا شد.

بد نیست بدانید که اگر در متاتریدر به EXP برخورد کردید؛ درواقع منظور همین فیبوناچی پروژکشن یا PRO است. این همان ابزاری است که در داینامیک تریدر به عنوان Apps شناخته می‌شود. حال که با اصطلاحات رایج برای ابزار فیبوناچی پروژکشن در پلتفرم‌های مختلف آشنا شدید، باید با شیوه رسم این ابزار نیز آشنایی پیدا کنید.

برای رسم ابزار فیبوناچی انبساطی، برخلاف دو ابزار دیگر، به سه نقطه نیاز است. نکته مهم در این کاربرد فیبوناچی این است که فرقی نمی‌کند که شما روند صعودی را انتخاب کرده‌اید یا پیگیر روند نزولی هستید؛ در هر دو صورت باید سه نقطه کف، سقف و اصلاح را در دست داشته باشید.

نکته مهم در استفاده از ابزار فیبوناچی پروژکشن این است که در بیشتر روندهای صعودی و نزولی تکرار می‌شود. همین موضوع باعث شده که به آن یک نام خاص یعنی رالی، اختصاص داده شود. در نتیجه اگر از شما سوال شد که معتبرترین ابزار فیبوناچی چیست باید در پاسخ به آن، ابزار پرو یا PRO را معرفی کنید. حال باید نقطه کف یا سقف را به عنوان نقطه شروع در نظر بگیرید. اگر از نقطه کف شروع کرده‌اید؛ باید آن را به سقف وصل کرده و برعکس! تا اینجای کار شبیه به دیگر ابزارهای فیبوناچی بود. اما نکته مهم برای استفاده از ابزار پرو در به دست آوردن نقاط خارج از بازه، مرحله سوم رسم نمودار فیبوناچی است.

در مرحله سوم باید ابزار فیبوناچی پروژکشن را تا نقطه اصلاح بسط داده و فرایند رسم نمودار را کامل کنید. پس از کامل شدن رسم نمودار، می‌توانید از تجربه‌های خود برای پیش‌بینی قیمت و به دست آوردن نقاط مقاومت، با توجه به موقعیت نقاط استفاده کنید.

  1. معرفی فیبوناچی کمان‌ها Fibonacci arc

در این مرحله از پاسخ به سوال فیبوناچی چیست و چه ابزارهایی را در اختیار فعالان بازارهای مالی قرار می‌دهد، به معرفی ابزار فیبوناچی کمان‌ها می‌رسیم. فیبوناچی کمان‌ها یک ابزار بسیار پرکاربرد در تحلیل ترازهای اصلاحی است. در این ابزار، ترازهای اصلاحی با استفاده از کمان‌هایی نشان داده می‌شوند. از این کمان‌ها می‌توان برای مشخص کردن نقاط برگشت قیمت مشخص کرد. به همین دلیل برای رسم ابزار فیبوناچی کمان‌ها نیز باید صعودی یا نزولی بودن روند را مشخص کنید. زیرا این روند بر روی نقاط بازگشت بسیار تاثیرگذار است.

در تحلیل تکنیکال فیبوناچی برای رسم این ابزار، از دو نقطه استفاده می‌شود. این دو نقطه در واقع نقاط ابتدایی و انتهایی روند هستند. حال باید به ‌جای استفاده از سایر ابزارهای فیبوناچی برای اتصال این دو نقطه به یکدیگر، از ابزار Arcs استفاده کنید. به این ترتیب این دو نقطه با استفاده از یک کمان به هم متصل می‌شوند که می‌توانید بر اساس آن نقاط برگشت قیمت را مشخص کنید.

  1. معرفی فیبوناچی بادبزن Fan

یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال روندهای اصلاحی، فیبوناچی بادبزن نام دارد. با استفاده از این ابزار می‌توان از خطوط روند برای نمایش ترازهای اصلاحی استفاده کرد. در نتیجه با استفاده از این ابزار می‌توان ترازهای بازگشت قیمت را مشخص کرد. برای رسم ابزار فیبوناچی بادبزن باید ابتدا گزینه Fan را انتخاب کنید. نکته قابل ‌توجه برای کاربرد فیبوناچی بادبزن این است که این ابزار برای تکمیل فرایند رسم خود، نیاز به کندل دارد. زیرا خطوط رسم شده در ابزار فن، در واقع خطوط اتصال میان کندل‌ها در ابتدا و انتهای روند هستند.

این خط همان خطی است که روند اصلی را نشان می‌دهد. اما در نمودار فیبوناچی بادبزن، تعدادی خط دیگر با شیب کمتر وجود دارد. تحلیل موقعیت و شیب این خطوط می‌تواند به معامله‌گران در درک بهتر ترازهای بازگشتی کمک کند.

  1. معرفی فیبوناچی کانال channel

کاربرد فیبوناچی در تحلیل تکنیکال تنها به همین چند نمودار ختم نمی‌شود. به عبارت بهتر می‌توان گفت که طرفداران تحلیل تکنیکال فیبوناچی، در پاسخ به سوال فیبوناچی چیست و چه کاربردی دارد، از فیبوناچی کانال به عنوان برگ برنده خود استفاده می‌کنند. فیبوناچی کانال ابزاری است که از آن برای تحلیل نمودارهای قیمتی استفاده می‌شود. این نمودارهای قیمتی در یک کانال در حال حرکت هستند. به این ترتیب می‌توان از ابزار channel در زمان شکستن کانال، برای مشخص کردن نقاط حمایت و مقاومت استفاده کرد.

دلیل پرکاربرد بودن این ابزار در تحلیل تکنیکال فیبوناچی ساده بودن آن است. ابزار کانال دارای تعدادی خط است که با قرار دادن آن‌ها بر روی نمودار قیمت، می‌توان نقاط حمایت و مقاومت را مشخص کرد. برای رسم این ابزار، سه نقطه نیاز دارید. به عبارت بهتر می‌توان گفت که ابزار کانال سه نقطه را به شما معرفی خواهد کرد. به این ترتیب شما باید از میان این سه نقطه، کف و سقف کانال را مشخص کنید. در نتیجه کار تعیین نقاط حساس برای شما بسیار راحت خواهد شد. پیش از این کار تعداد خط بر روی چارت قیمت رسم می‌شود که به خطوط کانال مشهور هستند. اما اگر بخواهید بدانید که مهم‌ترین نکته در تحلیل ابزار کانال فیبوناچی چیست باید بگوییم که به نقاط برخورد خطوط کانال و چارت قیمت، به‌ طور ویژه‌ای توجه کنید.


بیشتر بخوانید: ترید چیست


هرچه تعداد این نقاط برخورد بیشتر باشد، کانال قیمتی نیز از اعتبار بیشتری برخوردار است. در نتیجه می‌توان گفت که خطوط بازگشتی که ابزار فیبوناچی کانال ترسیم کرده‌اند، درست‌تر بوده و شما را به سمت بهتری سوق می‌دهند.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha