چهارقانون مهم✔️ ارسال سفارش در نمادهای بورسی

منظور از آستانه حجم در بورس یا دامنه مجاز حجم چیست؟ ما در این مطلب به مفاهیم آستانه حجم، آستانه حجم سفارش در بورس پرداخته‌ایم.
چهارقانون مهم✔️ ارسال سفارش در نمادهای بورسی
  0
 3948
امتیاز کاربران 0/0 از 5

در بازار سرمایه شاهد حضور افرادی هستیم که به‌صورت عمد یا غیر عمد در بازار اختلال ایجاد می‌کنند. برای پیشگیری از این اختلالات و طی شدن روند طبیعی معاملات از چند راهکار استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها تعیین آستانه حجم یا دامنه مجاز حجم است. در ادامه، به‌صورت تخصصی و به زبانی ساده و قابل‌فهم این دو فرآیند بورسی را آموزش داده‌ایم. با ما همراه باشید.

با استفاده از آستانه حجم در بورس یا دامنه مجاز حجم، می‌توان بر بازار بورس اوراق بهادار و همین‌طور بازار فرابورس کنترل بیشتری داشت. درواقع، این ابزار باعث امن شدن بازار سرمایه شده و دست سوءاستفاده کنندگان را کوتاه می‌کند.

با اعمال دامنه مجاز در بورس همه موظف هستند تحت چهارچوب‌های تعیین‌شده نسبت به خریدوفروش سهم اقدام کنند. بنابراین فضای بازار با امنیت بیشتری به کار خود ادامه می‌دهد و عدالت در خریدوفروش برای همه معامله‌گران برقرار می‌شود.

آستانه حجم در بورس به چه معناست؟

آستانه حجم در بورس در تعیین قیمت نمادهای بورسی و حجم سفارش نقش اصلی را بر عهده دارد. نهادهای ناظر با کمک این حجم بر روند معاملات نظارت کرده و اجازه سوءاستفاده از افراد حاضر در بورس را نمی‌دهد.

استفاده از آستانه حجم در بورس، در سال ۱۳۸۲ وارد فاز عملیاتی شد و از این تاریخ به بعد قیمت نهایی نمادهای سرمایه توسط این ابزار مشخص می‌شود.

محاسبه آستانه حجم بر عهده سامانه معاملات است و هیچ نهاد، شرکت یا سرمایه‌گذار حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند بر این حجم تأثیر بگذارد و به‌صورت سلیقه‌ای عمل کند. بنابراین همه افراد برای انجام معامله باید به آستانه حجم توجه داشته باشند.

برای مشاهده آستانه حجم هر نمادی می‌توانید به سایت tsetmc که متعلق به شرکت مدیریت فناوری بورس تهران است مراجعه کنید. در این سایت، تمام اطلاعات لازم درباره نمادهای بورسی درج‌شده است که مطالعه آن‌ها باعث افزایش آگاهی معامله گران محترم می‌شود.

منظور از آستانه حجم سفارش چیست؟

برای هر سهمی با توجه به معاملات قبلی‌اش یک عدد مشخص می‌شود که این عدد، آستانه حجم سفارش است و معامله‌گر، بیشتر از این حد اجازه خرید سهم را ندارد. بنابراین معامله‌گران بایستی با در نظر گرفتن آستانه حجم سفارش خود نسبت به سفارش‌گذاری اقدام نمایند.

قانون حجم نمایشی معاملات در بورس

بازار بورس دارای ۲ قانون کاربردی حجم نمایشی و حجم مخفی است. قانون حجم نمایشی معاملات در بورس به این معنا است که حجم سفارش شما در معرض دید عموم قرارگرفته و سایر معامله‌گران می‌توانند سفارش شما را ملاحظه کنند؛ اما حجم مخفی در بورس همان‌طور که از نامش مشخص است باعث می‌شود تا سفارش شما از دید سایر معامله‌گران و رقبا مخفی بماند.

معامله‌گران بازار بورس اوراق بهادار مجاز هستند تا ۳۰ درصد از سفارش خود را به نمایش بگذارند و تا حدود ۷۰ درصد آن را مخفی کنند. این پروسه تعیین نمایش یا عدم نمایش سفارش در زمان ثبت آن صورت می‌گیرد.

ممکن است برای شما عزیزان این سؤال پیش آید که ۷۰ درصد مخفی‌شده قابل معامله است یا خیر؟ پاسخ بله است تمام سفارش‌های شما در جریان معاملات قرار خواهد گرفت.

اشتراک :
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید
امتیاز:
captcha